Op de blog van John Jantsch van Ducttapemarketing een kleine overpeinzing over de belegen teksten die veel marketeers en consultants achterlaten op hun antwoordapparaat.
Hij verzucht dat de meeste berichten pijnlijk identiek en saai zijn, en dat is ook in ons land niet anders: 'Hallo, dit is de voicemail van ..., ik ben even niet bereikbaar, even in gesprek, laat een telefoonnummer achter dan bel ik je terug etcetera.'
Jantsch komt nu met het idee om een subtiele marketinghint op je voicemail achter te laten, of in ieder geval een tekst die bijblijft. Zonder al te veel inspanningen te hoeven leveren, creëer je zomaar je eigen buzz.
Want een handtekening onderaan je e-mail werkt toch ook, dus waarom dat ook niet geprobeerd op het antwoordapparaat? 'Hallo, welkom op mijn voicemail, op dit moment werk ik hard aan een prachtige productintroductie', of 'Ik verdien op dit moment veel geld voor klant die en die'.
Een leuk idee voor een eenmansbedrijfje, dat idee van Jantsch, maar voor een grote organisatie lukt dit soort marketingtrucjes natuurlijk niet zonder een vast stramien voor alle medewerkers, waar ze zich dan ook aan moeten houden (en dat zou in het geval van veel e-mailsignatures ook een idee zijn trouwens).
Want het merk moet er natuurlijk wel mee geholpen zijn. Een Johan Cruyff-imitatie past denk ik beter op de voicemail van een privétoestel.
Voor de meeste marketeers (in ieder geval de groep die geregeld met dezelfde mensen belt) is het wellicht handiger om de tekst neutraal te houden, of om 'm vaak aan te passen.
Want een leuke tekst horen is de eerste keer verfrissend, een maand lang dezelfde spitsvondigheid aanhoren, gaat irriteren.
Je kunt de tekst natuurlijk ook heel persoonlijk maken, door een quote te gebruiken die je inspireert, of een tip achterlaten. Of laat je inspireren door de tijd van het jaar: misschien ben je weinig bereikbaar door de kerstdrukte? Heeft iemand anders nog een originele inval?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!