Opvallend is de campagne van Wakker Dier. Fabrikanten van producten waarin vlees van dit soort doorgefokte kippen is verwerkt worden op een heel directe manier aangesproken. Echte anti-reclame. Struijk, McDonalds, Olvarit, ze worden één voor één aangesproken via een radioreclame. En de resultaten zijn er: Unilever heeft aangekondigd vanaf volgend jaar geen plofkip meer te gebruiken bij het bereiden van de knakworsten. Interessant is hoe de Dierenbescherming, die veel minder actiematig opereert dan Wakker Dier de campagne ondersteunt. Voorzitter Frank Dales legt het in zijn weblog nog eens uit: "Wakker Dier confronteert en de Dierenbescherming realiseert het handelingsperspectief. Beide paden moeten bewandeld worden. Soms komen ze samen. Prachtig!"
De bedenkers van de term 'plofkip' verdienen wat mij betreft de nationale framingsprijs 2012: het weet met één woord te doen waar veel campagnes over de bio-industrie eerder niet toe in staat waren - je te overtuigen dat dit een dieronvriendelijke en afkeurenswaardige maner van pluimveeteelt is. Wie weet meer over de bedenker van dit woord?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!