Het toch al broze imago van onze Nederlandse Spoorwegen kreeg vandaag een geduchte knauw. Het plan om plaszakken uit te delen aan nooddruftige treinreizigers aan boord van de WC-loze Sprinter viel niet in goede aarde, om het voorzichtig uit te drukken. Eerder was het al tot Kamervragen gekomen toen de NS de nieuwe Sprintertreinen zonder WC bleek te gaan laten rijden. Waarop Minister Schultz van Haegen besloot dat vanaf 2015 alle treinen voorzien moeten zijn van toiletten. Deze tussentijdse oplossing van de NS zorgde niet alleen extern maar ook intern voor grote consternatie. Want de behoeftige reizigers zouden in de machinistenruimte van de trein. "Mensen laten plassen op iemands werkplek, dat kan echt niet." Aldus een woordvoerder van de vakbond voor rijdend personeel. Er blijkt ook geen vooroverleg binnen de NS met de betrokken partijen te zijn geweest. De plaszak actie zal een reeks van flauwe en minder flauwe grappen op leveren, ik persoonlijk moest wel lachen om de volgende week aan te kondigen NS/maatregel voor overvolle treinen: de zitzak!
Voor het communicatievak is de plaszak een mooie case: hoe zou het anders hebben kunnen worden gecommuniceerd? Overduidelijk is dat de impact van de maatregel totaal onderschat is. En onbegrijpelijk dat het toch al snel aangebrande rijdend personeel niet van tevoren is geconsulteerd en geinformeerd. Net zo min als de hoofdrolspelers in dit soort dossiers (Rover, het Ministerie van I&M, vakbonden) Een veel duidelijker framing als noodmaatregel in combinatie met een reeks van andere noodmaatregelen had een groot verschil kunnen maken.
Wie heeft nog aanvullende ideeen voor de aanpak van deze case?
(foto: ANP)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!