Het gaat eigenlijk vaak veel meer om een inspanningsverplichting in plaats van een resultaatsverplichting was de conclusie van Paul Schnabel. En natuurlijk is in het in heel veel situaties een complex van factoren die tot bepaalde resultaten leiden, zodat je heel moeilijk alle credits aan de communicatie kunt geven, aldus Noelle Aarts. Die vanzelfsprekend ook weer wees op het komen tot de juiste gesprekken als essentie van communicatie, iets wat natuurlijk al helemaal lastig accountable te maken is. Maar goed, daarom heeft Cees van Woerkum het begrip 'decisional accountability' geintroduceerd waarbij vooral wordt gekeken naar de wijze waarop keuzes wordt gemaakt voor een bepaalde aanpak van communicatie.
Is het begrip 'accountability' wat dat betreft niet ook verworden tot een 'plastic woord'- een woord ontdaan van de inhoud: het wekt de indruk van consensus. Maar ondertussen is het een begrip van elastiek geworden, dat naar alle kanten rekbaar is. Net zoals bijvoorbeeld 'transparant', 'duurzaam', 'participatie', en 'draagvlak'. Die vraag van Noelle Aarts is mij wel bijgebleven, Accountability blijft een nastrevenswaardig iets, maar het kan wel op heel veel verschillende manieren worden ingevuld en ingekleurd en wat dat betreft een heel erg rekbaar en ook plastic begrip.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!