Aardig artikel in het juni-nummer van FastCompany over de Japanse retailketen Muji, die vooral bekend is om de nadrukkelijke afwezigheid van merkartikelen.
De producten, die variëren van kleding tot huishoudelijke artikelen, worden ontworpen door enkele van `s werelds grootste designers, maar ze zijn geen van alle herkenbaar aan hun merknaam of logo. Ook de marketinginspanningen zijn sober en minimaal. Hierdoor heeft het geheimzinnige Muji van Tokyo tot Londen een grote schare enthousiaste klanten opgebouwd.
Muji is de afkorting van Mujirushi Ryohin, Japans voor `no label quality goods`. De 320 vestigingen, waarvan de meeste in Japan, voeren een zo breed mogelijk assortiment alledaagse producten, momenteel zo`n 5.000.
Volgens de designfilosofie van Muji zijn al deze producten ontdaan van overbodige franje en teruggebracht tot hun essentiële basisvorm.
Zo hebben cd-spelers maar 1 knop en zijn de prullenmanden gemaakt van industrieel karton. Er is nauwelijks reclamemateriaal in de winkels te vinden en producten liggen uitgestald in kunststof kratten.
De merkloze marketingstrategie van Muji is volgens FastCompany in werkelijkheid juist een uitgekiende merkstrategie.
Het lijkt een beetje de Hema en Sense&Simplicity van Philips in de praktijk gecombineerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!