Consument raakt in de war

De uitkomst is niet nieuw, maar het is toch maar weer eens in onderzoek bevestigd. Consumenten nemen in 70 procent van de gevallen pas in de winkel hun koopbeslissingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat percentage lag in 1998 en 2001 op respectievelijk 80 en 79 procent.

Het percentage daalt omdat de Nederlandse consument anno 2005 zich meer en meer laat leiden door aanbiedingen en boodschappenlijstjes en steeds minder door winkeltrouw of merkentrouw.

Dat blijkt uit vandaag gepresenteerd onderzoek dat door Benelux, het expertisecentrum voor instore marketing & communicatie, is opgezet.

Cees Bosma, voorzitter van POPAI Benelux spreekt van 'een aanbiedingenterreur', die het gevolg is van de prijzenoorlog. Hij droeg een aantal verklaringen aan voor de veranderingen.

Natuurlijk is de prijzenoorlog van de laatste jaren debet aan deze ontwikkeling, zegt Bosma. Maar er zijn ook andere onderliggende factoren die een rol spelen. Het winkelaanbod is niet duidelijk voor de klant.

Het speelgoed koop je bij Kruidvat, de mobiele telefoon bij Blokker en de pannenset bij Albert Heijn. De consument is niet grilliger dan vroeger. In deze tijd van digitale boodschappen vindt zij haar producten niet meer op verwachte plekken en wordt gedwongen te kopen waar ze in haar hart niet wil kopen, meent Bosma.

Hij riep winkelorganisatie en merkfabrikant op de strijdbijl snel te begraven. Zoek weer de samenwerking. Bouw aan merken, zowel het A-merk als het winkelmerk, luidt zijn advies.
Joop Holla, research director van bureau had bij de presentatie van de onderzoeksresultaten kritiek op de fabrikanten en retailers
.
Holla zegt dat er te weinig innovaties zijn ('merken worden commodoties') en supermarktketens weten zich te weinig te onderscheiden. Inmiddels wordt daardoor meer dan de helft van het productievolume van merken beneden de reguliere prijs verkocht.

Introducties worden volgens Holla vaak ook te langzaam door de supermarkt opgenomen. Superunie-leden zoals Jumbo en Edah zijn hier voorbeelden van.

Het wordt tijd voor weer nieuwe impulsen op de winkelvloer, zegt Holla, voor verrassing en duidelijkheid.

Of het allemaal veel uit haalt? Ik denk het niet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie