In 1996 bevatte een uur primetime gemiddeld 9:53 minuten aan commerciële mededelingen, in 2004 15:48 minuten (bron USA Today). Veel omroepen ontvangen dan ook steeds meer klachten over de reclameclutter. En wat doen ze ermee?
De commerciële directeur van ABC gaf nogal vreemde reactie: 'Het publiek zal onze programma's wel vreselijk goed vinden als ze zo massaal gaan klagen over reclameblokken, anders zou het ze niet opvallen.' Zijn adverteerders zullen hier toch iets anders over denken.
En nu sluit Apple ook nog allerlei deals met de omroepen en producenten, zoals Disney. Desperate Housewives en Lost zijn een dag na uitzending te downloaden op de nieuwe video iPod, via iTunes, voor 1,99 dollar per download. En daar komen binnenkort nog veel meer programma's bij.
De pay-per-view dienst zal een goede inkomstenbron blijken voor de omroepen (indien de nieuwe iPod aanslaat bij de consument natuurlijk), maar voor marketeers die zweren bij televisiecommercials is het (weer) slecht nieuws, want er past geen reclamefilmpje op een download.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!