Coca-Cola pakt landroof aan

Coca-Cola, ’s werelds grootste suikerinkoper, heeft Oxfam Novib toegezegd ervoor te zorgen dat de suiker in hun producten niet langer van ingepikte grond komt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een maand geleden vroeg Oxfam met zijn Behind the Brands campagne aan de drie de grootste bedrijven in de suikerindustrie – Coca-Cola, PepsiCo en Associated Britisch Foods (ABF) – ervoor te zorgen dat suiker niet tot landroof leidt. Meer dan 225.000 mensen kwamen in actie voor deze campagne, aldus Oxfam Novib.

Onafhankelijk onderzoek
Coca-Cola gaat diepgaand, onafhankelijk onderzoek laten doen naar de mensenrechten en milieugevolgen van haar bedrijfsvoering, om te beginnen in Colombia, Guatemala en Brazilië. Daarna in India en Zuid-Afrika. Het bedrijf maakt ook bekend wie hun grote rietsuikerleveranciers zijn.

Belangrijke stap
Coca-Cola is hiermee de eerste van de drie giganten die toezegt de landrechten van gemeenschappen te zullen respecteren, door de hele handelsketen heen. Bovendien wil het bedrijf haar invloed aanwenden om overheden en internationale instanties ook zo ver te krijgen.

Druk opvoeren
Oxfam geeft aan Coca-Cola nauwlettend te volgen, ‘zodat hun toezeggingen ook worden vertaalt in concrete actie’. Ook voert het de druk op PepsiCo en ABF, onder meer tijdens de aandeelhoudersvergadering van Pepsi om de hoek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie