Een reden geven om wél advertenties te willen zien. Dat is wat de Groningse startup MADD voor ogen heeft met een adblocker die een deel van de advertising tegen betaling doorlaat. Om met de opbrengsten het goede doel te steunen.
De meest irritante exemplaren, zoals non-skippable, automatisch afspelende video-ads en malware, houdt de MADD fundingadblocker feilloos tegen. Maar een ondoordringbare muur tegen online advertising is het niet.
Is ook niet de bedoeling, verduidelijkt Ewan Scholte, eigenaar en oprichter van MADD. Adblockers die alle reclame tegenhouden, brengen op den duur het hele verdienmodel van online advertising om zeep. En dat is fnuikend voor een initiatief dat graag een graantje meepikt van de gelden die hierin omgaan.
Het businessconcept van MADDfunding vertoont op het eerste gezicht sterke gelijkenis met hoe bijvoorbeeld Adblocker Plus, de meest gebruikte adblocker wereldwijd (ruim 300 miljoen downloads), zich bedruipt. De makers van het populaire progje verdienen een dik belegde boterham door bedrijven als Google, Microsoft en Amazon te laten betalen om op de whitelist te komen. Toegegeven, dat is niet officieel, maar insiders weten beter.
MADDfunding wil eveneens verdienen aan het doorlaten van (een deel van) de advertenties. Maar niet voor eigen gewin. De tool is, benadrukt Scholte, primair een middel om weerstand tegen online advertising weg te nemen. Door de gebruiker de mogelijkheid te bieden om op een gemakkelijke manier geld te sparen voor het goede doel, zal zijn houding ten aanzien van banners in positieve zin veranderen.
Het overgrote merendeel (90 procent) is voor het goede doel, met de resterende 10 procent wil Scholte de eigen activiteiten financieren. De gebruiker kiest zelf het te steunen doel en installeert gratis de plugin (in Chrome, Firefox of Safari). MADD heeft nauwe banden met de voetbalwereld en de goededoelensector. Met allerlei instanties zijn gesprekken gaande, zoals jeugdfondsen van voetbalclubs, maar ook met Unicef en KWF Kankerbestrijding.
In de samenwerking met de sportclubs en de goede doelen ligt ook een deel van het door Scholte gehoopte succes besloten. Om zich te verzekeren van een zo hoog mogelijke bijdrage, zullen zij zich actief gaan inspannen om de tool onder de aandacht te brengen.
Missing link in het verhaal zijn vooralsnog de inkomsten. Die moeten komen uit de cpm-inkomsten van de uitgevers. Gesprekken van Scholte met grote publishers leverden geen harde toezeggingen op. Dat die niet staan te juichen om een percentage van hun cpm-inkomsten af te staan, vindt Scholte enerzijds te begrijpen. Anderzijds is er voor hen ook een belang in het geding, in die zin dat het koppelen van advertising aan een goed doel een belangrijke rem kan zijn op de alsmaar toenemende populariteit van adblockers.
En dat is niet het enige, vervolgt Scholte. Er is ook een duidelijk voordeel voor uitgevers. Clubs en goede doelen die zich met de tool verbinden, beschikken over veel kennis over voorkeuren en achtergronden van de gebruikers. Data die beschikbaar komen om advertising gericht op de doelgeroep af te vuren en daarmee effectiever te maken.
Dit artikel is ook te lezen in het laatste nummer (#25) van Adformatie.