Vorige week donderdag maakte de bekendste snackbar van Nederland, Febo, bekend dat het een ingrijpende aanpassing van de huisstijl doorvoert. Het kenmerkende geel maakt plaats voor wat Febo ‘verfijnd wit met een rode rand’ noemt. De bedoeling is dat de nieuwe kleuren Febo een meer luxe uitstraling geven. Om die boodschap voor het voetlicht te brengen, haalde Febo (in samenwerking met creatief bureau Natwerk) een pr-stunt uit. In de duurste winkelstraat van Nederland, de PC Hooftstraat, werd een tijdelijke automatiek geopend. Daar sprak Marketing Online met de directeur van Febo, inmiddels de derde generatie De Borst: Dennis de Borst (links op de foto, vlak voor de onthulling van de pop-up automatiek).
Wij dachten dat het ging om een permanente vestiging van Febo in de PC Hooftstraat…
‘Van ons mag ie natuurlijk voor altijd blijven, maar dat zal helaas niet gaan. Daarvoor is de vierkante meterprijs in de PC Hooftstraat net iets te hoog.’
Een stuntje dus?
‘We hebben de afgelopen weken alle 66 winkels omgebouwd. Die hebben een compleet nieuwe huisstijl gekregen. Het Febo-geel heeft plaatsgemaakt voor friswit met rood. Niet meer dat schreeuwerige. Het straalt meer de kwaliteit uit waar wij als bedrijf voor staan.’
Was dat geel te gewoontjes geworden?
‘Nou ja, we zijn natuurlijk wel groot geworden met geel. Maar door de jaren heen is dat door steeds meer bedrijven gekopieerd. Wij zijn wel een beetje het snackbarimago ontstegen. Voor de consumenten zijn we zichtbaar middels onze winkels, maar we hebben ook een eigen productiebedrijf waar we uitsluitend met de hoogste kwaliteit werken. Dat is juist iets wat we meer willen uitstralen.’
Wat gebeurt er los van de nieuwe kleuren in de Febo?
‘We hebben nieuwe foto’s van onze producten. Onze helden zijn de kroketten en die willen we daarmee veel meer de spotlights zetten. En dat geldt ook voor onze iconen, zoals friet, roomijs, milkshake en kip. We hebben ook een stap gemaakt qua verpakkingen. Dus geen kunststof frietbakjes meer. Alles wordtmilieuvriendelijk FSC-karton, mooi bedrukt, chic, rustig.’
Gaan jullie meer reclame maken?
Ja. We zijn onder meer aan het bekijken of we op landelijke televisie gaan. In ieder geval hebben we voor volgend jaar een heel leuke actie in petto, maar daar kan ik nu nog niks over zeggen.’
Ron Blaauw knipte vandaag het lint door. Is hij ook betrokken bij jullie recepturen?
Nee, dat niet. Maar hij is al jaren een groot Febo-fan en we kennen elkaar goed. Het leek mij een goed idee om hem te vragen voor de opening. Niet alleen omdat hij een sterrenkok en een bekend gezicht is, maar ook omdat hij – net als wij – geworteld is in Amsterdam.’
De klassieke Febo-snackbar, daar hebben jullie er 66 van in Nederland. Waar liggen voor jullie de groeikansen?
‘Nou, wij praten niet over snackbar, maar over automatiek. Wat er in Amsterdam gebeurt is enorm. We hebben hier op het moment 25 winkels. Volgend jaar komt daar nog een aantal bij. En buiten Amsterdam zijn we ook nog steeds zoekende. We hebben ook weer projecten die volgend jaar gaan lopen.’
De gang naar het buitenland, zit die er in voor Febo?
‘Daar is wel heel veel vraag naar. Maar wij produceren dagelijks vers, dus het valt wel een beetje buiten onze filosofie. Dan moeten we gaan invriezen en dat doen we liever niet.’
Je hebt het over duurzame verpakkingen. Wat voor stappen zet Febo nog meer op het gebied van duurzaamheid?
‘We verduurzamen de technieken in onze winkels, we werken tegenwoordig allemaal met LED-verlichting. Deze energiezuinige krokettenautomaat (die geplaatst is in de PC Hooftstraat, zie foto boven rechts, red.) heb ik een jaar of drie, vier geleden zelf ontwikkeld. Ook voorzien van LED. Die gaat bij ons onder de naam Febo-maat, hij staat in alle winkels.’
Wordt er bij Febo ook naar dierenwelzijn gekeken?
‘Ja, dat vinden wij heel belangrijk. Wij gebruiken milieukeur voor het varkensvlees. We zijn nu druk doende om te kijken om over te stappen op kip, kalfsvlees en rundvlees met 1 Ster Beter Leven. Ons rundvlees komt allemaal uit Nederland. Een groot gedeelte uit de Achterhoek, maar ook een gedeelte uit Abcoude. We weten precies wat onze koeien gegeten hebben. Wat voor medicijnen ze gehad hebben. We doen al veertig jaar zaken met Kouwenhoven vlees, een familiebedrijf dat een slachthuis heeft op het Food Center aan de Jan van Galenstraat. We zijn samen met dat bedrijf gegroeid. Van vader op zoon hè.’ (Foto rechts: de Febo-maat van weleer)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!