De strijd is gestreden. De kaarten geschud. Afgelopen week vond de finale plaats van de 19e Nationale Marketing Strijd. Zoals eerder aangekondigd vormde Maastricht dit jaar het strijdtoneel voor 190 bijna afgestudeerde marketingtalenten.
Het team ‘Born with ID’ ging er met de titel, de prijs en de eer vandoor. Maartje Bongarts (UvM), Freek Damen (UvT), Annemiek Schram (RUG), Paul Standaart (EUR) en Michiel Biermans (RUN) mogen zich een jaar lange het “Grootste Marketingtalent” noemen. De studenten overtuigde zowel het publiek (dat via sms kon stemmen) als de jury.
De finalecase werd verzorgd door hoofdsponsor TNT. De acht teams die het zover schopten werden uitgedaagd een plan voor de TNT Post Fotoservice te maken. Bestaande gebruikers van de fotoservice moesten verleid worden vaker gebruik te maken van het online platform voor het delen en bestellen van foto’s en meer. Een focus dus op retentie in plaats van acquisitie, uiterst relevant in huidige tijden. Verder kregen de studenten als concreet doel mee om binnen één jaar 60 procent additionele sales te genereren en ook rekening te houden met loyaliteit op lange termijn.
Vier van de acht teams mochten hun plan aan het publiek en de jury presenteren. Born with ID bleek het beste plan te hebben. Juryvoorzitter Jeroen Siegerink, manager E-Business Print bij TNT Post, over het winnende idee:
"Born with ID zette op een bijzondere manier de kind-ouder-relatie centraal. Het team had een juist focus op sales en onderbouwde dit met enkele actuele trends. En daarbij kozen ze een relevant en herkenbaar fotomoment, de vakantie."
Naast TNT waren ook andere sponsoren aanwezig om kennis te maken met de marketeers in spe en ze te testen op hun strategisch inzicht, creativiteit en gevoel voor de markt. Zo werd de halve finale verzorgd door Philips, DSM, Unilever, L'Oréal en T-Mobile. Voor de studenten die de halve finale niet haalden was op de tweede dag een aantrekkelijk workshop programma samengesteld. Studenten konden onder andere aan hun personal branding werken onder leiding van Tom Scholte en New Shoes Today verzorgde een LEGO SERIOUS PLAY workshop. In de middag deden Océ, Alice en HelloMyNameIsE nog een laatste ‘Case & Kennismaking’ en ging VODW Marketing op Inspiratietour in het centrum van Maastricht. Fairchild zorgde voor ontspanning in hun eigen lounge waar naast koffie ook een Wii opgesteld was.
Als laatste is nog aardig om te melden dat voor de eerste keer tijdens het event geëxperimenteerd werd met nieuwe communicatievormen. Op verschillende momenten was de strijd live via schermen en online middels tekst (Twitter en SMS) en beeld (MMS en Mobypicture) te volgen. Om de dag vanuit verschillende deelnemersperspectieven te verslaan had Nokia hiervoor haar nieuwste toestellen beschikbaar gesteld.
Volgend jaar zal de Nationale Marketing Strijd plaatsvinden in Tilburg en worden georganiseerd door Marketing Associatie Tilburg. Marketingstudenten hebben dus nog het hele jaar de tijd zich op te maken voor een nieuwe strijd.
Foto’s van het event, gemaakt door Hielke Kramer, zijn via Flickr te bekijken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!