Door: Bea Aarnoutse
Managers hebben een belangrijke rol om de visie van een bedrijf in de praktijk te brengen. Als zij betrokken en aligned zijn met de visie en het verhaal van het bedrijf, is 59% van de medewerkers die met hen werken dat ook. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup.
Fluctuatie
Hetzelfde onderzoek heeft ook per afdeling bekeken hoe groot de invloed is van managers op de betrokkenheid van zijn medewerkers. Een manager blijkt voor 70% verantwoordelijk voor de fluctuatie in de betrokkenheid van de medewerkers bij het verhaal en visie van de organisatie. Andere factoren zijn bijvoorbeeld de economische gesteldheid van het bedrijf of de inhoud van de functie.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Zet je managers in. 5 tips voor organisatie die intern meer betrokkenheid willen bij hun visie.
1. Benadruk de rol van de manager. Die is voor medewerkers vaak de belangrijkste bron over strategie en richting van een organisatie. Daar zijn ze dus afhankelijk van. Zorg dat managers dit inzien en dat zij hun rol daarin pakken.
2. Doe belangrijk nieuws niet af met een mailtje. Neem managers echt mee in het verhaal van de organisatie. Persoonlijk. En dan bedoel ik: live, tijdens een bijeenkomst. Zorg er dan voor dat het verhaal raakt, dat managers het zich eigen kunnen maken en daar ook de juiste handvatten of training voor krijgen. En eventueel middelen – een video, folder of handout - om de visie naar hun afdeling of team te brengen. Op deze manier is de manager beter in staat om dit over te brengen op hun medewerkers.
3. Informeer geïntegreerd. Naast persoonlijke communicatie is het belangrijk dat het verhaal op een andere manier wordt overgebracht. En dat de boodschap consistent is. Een goed voorbeeld is de Crossing Borders campagne van ABN Amro.
4. Informeer en inspireer. Geef managers concrete voorbeelden uit de praktijk die de visie uitdragen. Voorbeelden uit het eigen organisatie die ze kennen. Dat zorgt voor herkenning en zet aan tot voorbeeldgedrag. Doe dit met een ritme, bijvoorbeeld vier keer per jaar. Zo is iedere manager en uiteindelijk de medewerker op de hoogte van het verhaal en visie dat het bedrijf wilt uitdragen, de resultaten van gezette stappen binnen deze visie en nieuwe ontwikkelingen binnen de organisatie.
5. Faciliteer dialoog met de werkvloer. De visie komt niet alleen ‘van boven’. Maak gebruik van de managers: zij hebben kennis van de business en van wat er leeft. Zorg ervoor dat zij de juiste middelen en kennis krijgen om een dialoog te starten met hun medewerkers. Belangrijk hier is dat de managers zelf ook worden gefaciliteerd. Zorg dat zij de opgedane kennis vanuit de werkvloer kunnen delen met het hoger management of andere afdelingen. Gebeurt dat niet, dan loopt de manager tegen een muur aan en daalt de betrokkenheid in de hele organisatie.
Plezier
Zorg dus dat managers met plezier en betrokkenheid hun werk willen en kunnen doen; dus neem ze mee in het verhaal en de visie. Benadruk, faciliteer, informeer en inspireer de manager, is dan ook het devies. Alleen dan krijg je je hele organisatie mee in je visie.
Bea Aarnoutse, managing partner en strategy director bij PROOF
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!