Dick van der Lecq is directeur van Etcetera, vice-voorzitter van de VEA en winnaar - met zijn bureau - van drie Gouden Effies.
1. Wat heeft het winnen van een Effie voor jouw bureau betekend?
‘Heel veel. Commerciële creativiteit is ons handelsmerk geworden. De Effie-waardigheid van ons werk is een graadmeter geworden voor onze performance. Zowel voor onszelf als voor onze opdrachtgevers.’
2. Wat was de kracht van jouw winnende cases?
‘We mochten er één voor Essent en twee voor T-Mobile in ontvangst nemen. De kracht van de cases zit vooral in Essent en T-Mobile zelf. Als bureau zijn we altijd op zoek naar de verborgen kracht en energie van bedrijven en merken. En we brengen ze hiermee naar hun tipping point.’
3. Welke tips heb je voor inzenders van dit jaar?
‘Kijk de kunst van het Effie winnen goed af bij winnaars en cases uit voorgaande jaren. Op de Effie-site vind je veel referentiecases. En ook de Eppie – de Effie app - geeft veel informatie en tips voor het schrijven van een winnende case.’
4. En wat moeten inzenders absoluut niet doen?
‘In mijn enthousiasme over verkoopresultaten ben ik weleens vergeten om de case heel secuur op te bouwen vanuit doelstelling, communicatieresultaat naar sales. Elke stap moet bewezen worden. Blijf kritisch dus, juist bij goede cijfers.’
5. Welke Effie-case vind je het sterkst tot op heden?
‘Dat weet ik nog niet. Maar ik hoop dat er veel Effie-cases zijn ingezonden vanuit nieuwe generatie campagnes en bureaus.’
Tot 20 juli kunnen adverteerders en bureaus hun cases inzenden om mee te dingen naar de EffieAwards 2015 van BVA en Vea.
De EffieAwards worden dit jaar op 13 oktober uitgereikt tijdens het door Adfo Groep, Vea en BVA gezamenlijk georganiseerde 24Festival in het Concertgebouw te Amsterdam aan het Museumplein.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!