De merken zijn tien jaar geleden aangekocht onder leiderschap van Morris Tabaksblat, toen Unilever nog volledig geloofde dat de luxe producten een rol konden spelen in de portfolio. Dat deden de merken in eerste instantie ook, maar de laatste jaren is er een beetje de klad in gekomen.
De groei liep terug en de luxe luchtjes leden meer dan gemiddeld van de economische terugval in Europa en de VS.
Unilever heeft ook moeite met de speciale marketingaanpak en al langer gingen er geruchten dat de zaak te koop zou worden gezet. De verkoop en marketing van dit soort producten vraagt vaak toch een ander type manager. Massamarketingkennis en kunde is zelden van nut bij merken als Calvin Klein en Lagerfeld. Unilever krijgt $800 miljoen in contanten.
Inbegrepen bij de verkoop zijn: de parfumlicenties voor Calvin Klein, Cerruti, Vera Wang, Chloé en Lagerfeld, alsmede een productie- en distributiecentrum in Mount Olive, New Jersey en een distributiecentrum in Lille, Frankrijk.
In 2004 bedroeg de wereldwijde omzet van het bedrijf in luxe parfums meer dan $600 miljoen (?490 miljoen euro).
Patrick Cescau, CEO van Unilever zegt opgelucht te zijn: 'Dit is een uitstekende strategische stap van Unilever, die volledig in lijn is met onze strategie waarbij wij ons richten op onze kerncategorieën. We zijn blij dat de sterke kanten van Unilever Cosmetics International die van Coty aanvullen en de merken in staat zullen stellen te groeien binnen een toonaangevende onderneming op het gebied van cosmetica en parfums.'
In 2000 werd Unilever Cosmetics International opgericht en zei de man die verantwoordelijk was voor de parfums nog: 'The demand for luxury fragrance and cosmetics products is on the rise around the world,' aldus Charles B. Strauss, president of Unilever Home & Personal Care - North America, 'and Unilever must move decisively to understand and respond to the needs and desires of our consumers.'
Strauss zei ook nog: 'The establishment of Unilever Cosmetics International is a solid indication of Unilever's commitment to the category. Our goal is to rapidly expand the Unilever portfolio of global brands to achieve top-tier status in important markets around the world.'
De tijden zijn kennelijk heel snel veranderd?.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!