Aan de AD-lezer: Creatie is een platform voor de creatieve industrie: ‘dure’ woorden voor vormgevers, copywriters, fotografen, filmmakers, sneaker-ontwerpers en street artists. Net als voor veel lezers blijkt sport voor hen ook een zeer dankbaar onderwerp.
Het AD juicht dat als nummer 1 sportmedium van Nederland natuurlijk toe. Wat blijkt? Andersom laten (Olympische) topsporters zich – andersom – ook inspireren door creativiteit.
De officiële lancering vindt morgen vrijdag 12 februari vanaf 16 uur plaats bij Mediacafé Pjotr (gebouw INIT / de Persgroep Nederland), Jacob Bontiusplaats 9, Amsterdam. AD-hoofdredacteur Christiaan Ruesink, gasthoofdredacteur Thomas Rijsman van One Saturday Afternoon en ontwerper HeyNiek zullen hun visie op sport en creatie geven. Het nummer wordt tevens meegestuurd met Adformatie.
Bij deze een online dossier bij het magazine:
Hoe het Nederlands elftal het EK 2016 verkwanselde en hoe de zomer er volgens HeyNiek uit zal zien:
De favoriete sport-creaties van:
Antoine Houtsma, oprichter en creatief directeur van Joe Public
Richard Mulder van Anomaly NY
Marcel Beerthuizen van bigplans
adidas Impossible is Nothing 'Laila Ali'
Peter Bas Mensink, eigenaar / uitgever van fotografiebladen GUP Magazine en New Dawn
Annemarie Postma, freelance sportjournalist en voetbaltrainer
Ewoudt Boonstra friste het logo van de Eredivisie op.
Voor:
Na:
The Art of Streaking
Fotograaf en regisseur Paul D. Scott liet zich inspireren door Creatie, sport, Henri Matisse en Mark Rothko, die op zijn beurt weer is beïnvloed door Matisse, aldus de kunstgeschiedenis.
Bekijk zijn project hier.
Lennart Bloemhof schreef een verhaal over het succes van underdog / challenger Under Armour.
Hieronder de fraaiste campagnes:
Onesize, Disrupt the ordinary, 2015
WE ARE Pi, Rugby World Cup / River Thames, 2015
Droga5, Rule Yourself, 2015
Droga5, Slay Your Next Giant, 2015
Droga5, I Will What I Want, 2014
En als sponsor van de film The Martian.
Regisseur Johan Kramer nam de gelegenheid te baat een onvergetelijke expositie over ‘vergeten voetballers’ te organiseren – deze maand te zien bij Halal. Gaat dat zien!
In de zomer van 2015 volgde Marcel Veldman als ‘embedded fotograaf’ het wielerteam van Lotto NL-Jumbo tijdens de Tour de France – en kreeg de vrije hand.
Tour de France 2015: crash of Laurens Ten Dam
Street art-collectief Kamp Seedorf vereeuwigde Marco Tardelli... historisch.
Bekende sporters in commercials: 2 best & 2 worst cases
Epke Split
Van Persie Calvé
Ranomi NN Investment
Churandy Remia
Auto- en merk-kenner Erwin Wijman verdiepte én verloor zich in Max Verstappen (komt er ook een deskundig boek over het fenomeen?).
Hij schreef het verhaal ‘Max is Zen’ en zocht én vond deze 2 typische YouTube-filmpjes van het merk Max op verzoek van Creatie:
Met vader Jos rondje over stratencircuit Monaco
Met Sharon Doorson op Zandvoort. Gil. Giiillll. Giiiiiilllll!!!
Typografie van rugnummers; Cruijff speelde lang niet altijd met nummer 14. Bij Barça speelde hij bijvoorbeeld met nummer 9, en bij Feyenoord met nummer 10.
De geautoriseerde documentaire (lees: innemende PR-film) wint aan terrein.
Zo ook over Cristiano Ronaldom die hier 'dancing like crazy' op Ibiza te bewonderen is.
Andere Tijden Sport over het EK Voetbal 1988. Sjourd Mossou schreef een schitterend verhaal over de stijl van de internationals - 'dit is een goed stel' - uit '88. Veelal met snor, diep aangesneden broekjes én broekzakje.
Creatie vroeg ontwerpbureau Dog and Pony de logo's en tenues van de top 3 te transformeren:
Carli Hermès fotografeerde topsporters, die het 'gewone' leven voorrang gaven.
Manon Flier in Holland Sport
AD-wielerjournalist en -columnist Thijs Zonneveld schreef een ode aan toekomstig Tour-winnaar Tom Dumoulin.
Hiier een eerdere, uiterst rake column van Zonneveld over de 'mooiboy', alias de Vlinder van Maastricht.
Olympische sporters en hun inspiratiebron:
Filmpje trillende Kuip (van hockeyer Jeroen Hertzberger)
‘Reis van de Held’ van Franck Heckman en Steven de Bie (van judoka Marhinde Verkerk)
Supramaximaal sprinten (van tienkamper Eelco Sintnicolaas)
MediaMonks maakte de mobiele game Swipe & Score met juichgeluiden uit de 18 Eredivisie-stadions. Dit is echt heel leuk om te doen en, vooral, te horen. Op je mobiel!
Jarl van der Ploeg schreef het echte verhaal achter Stars of Football, waarmee C1000 destijds AH aftroefde.
Behind the scenes van Stars of Football:
Making of 'Stars of Football' 2012
Graskunst versus kunstgras
In de Premier League is het een sport om de mooiste gras-ontwerpen te maaien in het gemillimeterde veld.
Ten tijde van het WK 1994 in Amerika werd de voetbalwereld 'opgeschrikt' door dit soort patronen.
Beeldbewerking: Plusworks
Oregons huisstijl
Lees hier hoe de Universiteit van Oregon, thuishaven van Nike, een vooraanstaand football merk werd.
En: How Oregon’s Infamous Football Uniforms Went From Classic To Crazy.
Jaap Biemans, artdirector van Volkskrant magazine en coverjunkie, krijgt kippenvel van deze commercial - fail!
Volgens journalist Frank Heinen - die de epiloog / uitsmijter schreef in de soport-Creatie - is wielrennen niet zomaar een sport: het is literatuur. Prachtige verhalen liggen verscholen in het peloton. Want de koers moet je niet kijken, maar lezen.
Gummbah
Knudde
Poster van de nooit gemaakte documentaire over het EK ’88 van Sander Brouwer
En de cover!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!