Uit een nieuwe Amerikaanse studie blijkt dat het tonen van seks of geweld geen positief effect heeft op reclame.
Onderzoek
Een studie gepubliceerd door The American Psychological Association analyseerde de resultaten van 53 verschillende experimenten waarbij ongeveer 8500 mensen betrokken waren. Al die experimenten onderzochten aspecten rondom de vraag of seksuele of gewelddadige media zouden helpen bij het verkopen van gepromote producten.
Averechts
Daaruit bleek dat programma’s met seks en geweld soms zelfs een averechts effect hebben op reclame-uitingen. Hoewel seks en geweld de aandacht trekken, zijn kijkers gewoonweg meer gefocust op de seks en het geweld, dan op de reclameboodschap.
Commercials
Er werden zowel studies onderzocht waarbij de advertentie zelf seks en geweld bevatte, als studies waarbij alleen de programma's om de advertentie heen zulke content bevatten. Erotische en gewelddadige commercials zelf hadden geen effect op het wel of niet herinneren van het merk. Maar de houding tegenover deze commercials was negatiever dan tegenover commercials zonder seks en geweld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!