Dat RTL Z een zelfstandige tv-zender wordt, werd vorig jaar september al aangekondigd. Maar het is meer dan tv: het ‘business netwerk’ is ook via web, app en events overal en op elk moment van de dag bereikbaar. Marco Louwerens, zenderdirecteur RTL Z, zegt dat het idee om RTL Z een eigen plek te geven – nu is RTL Z overdag te zien en wordt het ’s avonds RTL7 – een jaar of twee geleden ontstond. ‘Onder meer ook omdat we die geluiden van adverteerders hoorden. Dit was een markt die we lieten liggen.’
Een nieuw netwerk opzetten, is een behoorlijk ingrijpende logistieke operatie. Tijdens dit interview wordt er bijvoorbeeld nog druk gewerkt aan de studio van waaruit straks een aantal avondprogramma’s wordt uitgezonden. En er komen veel nieuwe mensen aan boord. Louwerens spreekt van zo’n twintig nieuwe journalistieke collega’s die mede voor de content gaan zorgen. ‘Dat zijn jonge mensen van eind twintig, begin dertig.’ Uitgever Joris van Lierop van RTL Nieuws zegt daarover: ‘We zochten mensen die niet al te veel Hilversumse genen hebben, maar wel ervaren collega’s die ondernemend kunnen denken.’
Volgens Louwerens staat alles voor het grootste deel in de steigers en wordt nu nog gewerkt aan de laatste zaken om op 7 september goed te kunnen starten.
Waarom september 2015 het goede moment is om de zender te introduceren, legt Van Lierop als volgt uit: ‘Het ondernemersklimaat verandert. Bedrijven zoeken naar nieuwe businessmodellen, de start-ups schieten uit de grond. Daarnaast kijken we ook ondernemender naar onszelf en onze toekomst. Staatssecretaris Sander Dekker kaartte het al eens aan: ‘Waar leiden we onze kinderen nog voor op?’”
Geen zakenzender
Hij benadrukt dat RTL Z geen zakenzender is, maar een zender die zich richt op mensen die ondernemend in het leven staan. Dus het gaat niet alleen om het bedrijfsleven. ‘Bij de presentatie voor mediabureaus bleek al dat men die tickertape en beursgong in gedachten had, maar dat is het nieuwe RTL Z niet. Het moet een merk zijn dat inspireert, ideeën aandraagt en waarbij mensen zich thuis voelen.’ Van Lierop: ‘We willen een positief merk neerzetten. Verandering is niet per se leuk, maar wij willen perspectief bieden en laten zien waar de kansen liggen.’ De ‘pay-off’ van de zender geeft dat ook weer: ‘Business not as usual’.
Programmering
Overdag zien we vanaf september de zender zoals we gewend zijn: met nieuws en achtergronden. ’s Avonds is er horizontale programmering. Van 18.00 tot 20.30 uur is er elke dag Z Today, met nieuwsupdates en achtergronden in carousselvorm. Van 20.30 uur tot 21.30 Z Docs met diverse documentaires, Nederlands ingesproken. Vanaf 21.30 uur is er dan de talkshow van Paul van Liempt, die overstapte van radiozender BNR. Louwerens zegt dat Van Liempt perfect past bij wat RTL Z wil uitstralen. ‘Hij is charmant, maar ook vlijmscherp en met zelfrelativering. Daar zit het Z-gevoel erg in.’
Vanaf 22.30 uur zijn de thema’s aan de beurt en dat is elke dag anders. Op maandag Bright TV, met onderwerpen over technologie. Dinsdag is er Money Talks over geld in de breedste zin. Het moet een laagdrempelig programma worden. Woensdag Toekomstmakers over innovatie. Donderdag is er Dunk, een debatprogramma met Roderick Veelo waarbij de vraag wordt gesteld: ‘Maar hoe zit het daadwerkelijk?’. Voor het vrijdagprogramma is er nog geen naam, maar dan gaat het puur om ondernemerschap, zoals start-ups en familiebedrijven. Vanaf 23.00 uur is er Z Talks met lange fragmenten uit Ted Talks en zoals Louwerens omschrijft ‘andere inspirerende gedachten’.
In het weekend zien we programma’s in samenwerking met sponsors en eigen formats die doordeweeks geen plek hebben.
Omdat RTL Z vooral ook een nieuwszender blijft, is het altijd mogelijk om ’s avonds in te breken met –letterlijk - breaking news.
Eigen bedrijfje
Tegelijk met de zender worden ook de vernieuwde site en de app gelanceerd. Van Lierop: ‘Daar zie je het laatste nieuws, achtergrond en opinie, maar er is ook een mogelijkheid om fragmenten of programma’s van RTL Z terug te kijken.’ Louwerens: ‘Het online deel is echt onderscheidend en wordt niet zoals vaak bij sites van zenders door twee man en een paardenkop gemaakt. Dit is echt een eigen bedrijfje binnen RTL Z dat extra content biedt.’
Van Lierop: ‘Maar het moet wel één geheel worden en dezelfde uitstraling hebben. Dat geldt ook voor de events die wij gaan doen. Dus je ziet RTL Z gezicht Elianne Kuepers bijvoorbeeld daar ook terug.’ Voorbeelden van events zijn de RTL Z Masterclasses, het tech-event Bright Day en Doordenkers avondseminars. Daarnaast zijn er intensieve samenwerkingen met toonaangevende events als de Accenture Innovation Awards en EY Entrepreneur of the Year
Native manier
RTL Z wil ook nadrukkelijk native advertising gaan inzetten. ‘Wij hebben bijvoorbeeld een partnership met EY, dat veel verstand heeft van zaken die spelen rondom ondernemerschap. Zij kunnen dat verhaal online en in beeld heel goed kwijt. RTL Z is dus erg geschikt voor sponsored content op een native manier. We kunnen elkaars verhalen versterken. Zo is de Entrepreneur of the Year een event op het gebied van ondernemen waar wij als partner weer verslag van kunnen doen, wat weer relevant is voor de doelgroep.’
Louwerens vult aan: ‘Een partij als Samsung verschijnt niet alleen in reclameblokken maar verschijnt ook online en bij events als Bright Day wat we in november organiseren en waar gadgets en nieuwe technologie centraal staan.’
Marktaandeel
Tot slot even terug naar de tv-zender. Met welk marktaandeel is Louwerens tevreden? ‘Als wij kunnen groeien naar een aandeel van 1 procent in de doelgroep AB1 20-59, worden we heel vrolijk. Het heeft natuurlijk even tijd nodig. Gelukkig is er ook vertrouwen van de kabelmaatschappijen en zitten we straks op positie 11 bij KPN en 12 bij Ziggo. Omdat we met onze content een brede groep willen bedienen, moeten zij ons ook kunnen vinden op de afstandsbediening.’
Foto: Joris van Lierop (links) en Marco Louwerens.