Vrouwen kunnen ontzettend gemeen zijn tegen elkaar. Denk aan kritische opmerkingen over uiterlijk, kleding of de manier waarop ze hun kinderen opvoeden. De campagne It Won’t Stick moet vrouwen laten zien dat het ook anders kan.
'Het raakt me toch niet'
De campagne begint op donderdag 8 maart, International Women’s Day. Met een online film, website en een hashtag willen de makers vrouwen aanmoedigen elkaar te steunen, in plaats van te kleineren of bekritiseren. Het mantra is: ‘Whatever dirt they throw at you, it simply won’t stick’.
In de film zie je 24 Nederlandse vrouwen die zelf werden uitgescholden, gepest of afgekraakt door andere vrouwen. De voice-over is een gedicht met de boodschap 'wat je ook tegen me zegt, het raakt me niet meer'.
Krachtig, positief geluid
De film is een idee van Michael Kouwenhoven, Dimitri Hubregtse (beide FCB Amsterdam) en Basha de Bruijn (WeFilm). Kouwenhoven en Hubregtse vertellen dat ze in hun omgeving vaker zagen hoe gemeen vrouwen tegen elkaar kunnen zijn. Hun eigen partners maakten het bijvoorbeeld ook mee.
‘We wilden een krachtig, positief geluid laten horen’, vertelt Hubregtse. ‘Het afgelopen jaar was er veel negativiteit, ook bij vrouwen onderling. We hoorden veel hating en shaming. Dat herkende Basha (de Bruijn, director) ook bij haar vriendinnen. De een is een beetje mollig, de ander heeft veel tattoos. Ze zijn trots op wie ze zijn, maar krijgen toch vaak scheve blikken of nare opmerkingen van andere vrouwen.’
'We kunnen echte bitches zijn'
De Bruijn: ‘Deze film gaat over het vinden van rust in jezelf en oké zijn met wie je bent. Alles lijkt om uiterlijk te draaien en daardoor kun je je makkelijk onzeker voelen, of het gevoel krijgen dat jij ‘niet goed genoeg’ bent of niet ‘in het hokje’ past. We kunnen echte bitches tegen elkaar en tegen onszelf zijn. Het is tijd dat we allemaal aardiger zijn en geen tijd meer verspillen aan negativiteit.’
‘We kunnen het nooit helemaal stoppen,’ zegt Hubregtse. ‘Maar we hopen met deze film vrouwen iets te geven waar ze kracht uit kunnen putten.’
Steun van WeFilm en FCB Amsterdam
De initiatiefnemers maakten deze campagne niet gemaakt voor een klant, maar op eigen initiatief, ‘tussen alle bedrijven door’. Ze kregen daarvoor steun, tijd en ruimte van hun werkgevers. Het thema past goed bij het reclamebureau, want FCB Amsterdam wil zich presenteren als het meest diverse reclamebureau van Nederland met expertise op thema’s als familie, cultuur en inclusiviteit.
Daarnaast helpt vrouwenmagazine Linda de film en de campagne te verspreiden.
Alle vrouwen ter wereld
Waarom is de campagne in het Engels? ‘De boodschap komt zo veel sterker over’, legt Kouwenhoven uit. ‘We hebben het in het Nederlands geprobeerd, maar de boodschap verloor kracht. Daarnaast is het een mondiaal thema. We roepen alle vrouwen ter wereld op hun verhaal te delen.’
Vanaf donderdag roepen ze op positieve ervaringen te delen en te vertellen hoe vrouwen boven alle negativiteit zijn uitgestegen met #itwontstick. De makers verzamelen de verhalen op www.itwontstick.nl
Credits
Deze vrouwen spelen de hoofdrol:
Lammie, Paris, Rubia, Isabella,Tessa, Doris, Bente, Xena, Anne, Esna, Anouk, Bing, Marijn, Kimiko, Maartje, Rochella, Maria, Maaike, Mandy, Nadia (+ daughter), Sharon, Tanya, Pauline.
Met hulp van:
FCB Amsterdam
Jos Vis – CEO
Massimo van der Plas – CCO
Benno van der Helm – Producer
Netteke Bak – CSD
Ezra Pietersz – Database Specialist
Wefilm
Anouk Knapen - Producer
Myrthe Mosterman - DOP
Johannes de Jong - Editor
Majid Rezaie – Focus Puller
Maxime Brun – Camera Assistant
Klarien Sonderen – Art Director
Anita van Pelt – Set Dresser
Carlijn van Vliet – Make Up
Sabine de Groot - Styling
Gerben Kokmeijer - Sound
Claudio de Oliveira Marques – Research Assistant
Nowelle Barnhoorn - Researcher
Rogier Sol – Executive Producer
Bas Welling – Owner of Wefilm
Speciale dank aan:
Barry Clarke – Captcha
Jorrit Kleijnen – Music/ Sound
Evelien van der Molen – Sound