Drie jaar geleden was het hot nieuws: Nike ging met Philips in zee om samen elektronica te maken voor sporters.
Iedereen was verbaasd dat cool Nike met het wat suffe Philips zaken deed. Philips was blij en hoopte via Nike zijn merk onder de aandacht van jongeren te brengen.
Nike zei nooit zo veel over de deal. Gisteren stond het in de NRC: de alliantie tussen Philips en Nike is ten einde.
Drie jaar geleden werd de samenwerking in elektronicaproducten voor sporters met veel publiciteit omgeven, maar het partnerschap blijkt een stille dood te zijn gestorven, meldt de krant.
Een woordvoerder van Philips bevestigde vrijdag het einde van de Nederlands-Amerikaanse alliantie. 'De samenwerking is erg succesvol geweest. We hebben nu meer zicht op hoe we met apparatuur voor sporters omgaan. Ik denk dat beide bedrijven van elkaar hebben geleerd.'
Onduidelijk blijft of een conflict of cultuurverschillen een rol hebben gespeeld in de breuk.
De NRC suggereert dat iPod een rol heeft gespeeld, want dat apparaat van Apple kan goed tegen schokken en zou dus uiterst geschikt zijn voor de taak die Nike de producten toedicht. Maar Philips maakt toch ook gewoon mp3-spelers die dat kunnen?
Philips en Nike hebben nooit duidelijkheid verschaft over de omzet die de samenwerking opleverde. Over 2003, het eerste volledige jaar van de alliantie, werden 1 miljoen producten verkocht, maar over de verkoopopbrengst werd niets bekendgemaakt.
Philips kondigde de samenwerking in maart 2002 trots aan, vooral omdat Nike het Nederlandse concern boven Sony had verkozen. Het Amerikaanse sportbedrijf, populair onder jongeren en befaamd om zijn sterke marketingtechnieken, zou ook van Philips een trendsetter moeten maken.
Behalve behalve mp3-spelers voor (onder anderen) hardlopers bracht Philips-Nike ook een apparaat op de markt dat de afgelegde loopafstand registreerde.
Philips benadrukt nu dat het bedrijf in het sportieve segment actief blijft en dit najaar met nieuwe producten - alleen onder de vlag van Philips - komt. 'Nu we niet meer met Nike samenwerken kunnen we de apparatuur voor de sporters via onze gebruikelijke verkoopkanalen aanbieden. Daarvoor ging dat alleen via de kanalen van Nike. Maar dat is zeker niet de reden voor het einde geweest', aldus de woordvoerder.
Philips heeft de laatste jaren met veel bedrijven allianties gesloten om gezamenlijk producten op de markt te brengen. Bekend zijn onder meer de samenwerking met Douwe Egberts, waarmee Philips het Senseo koffiezetapparaat verkoopt. Met Nivea ontwikkelde het concern een scheerapparaat, met Interbrew een thuistap, met Procter & Gamble een elektrische tandenborstel en met Robijn een strijkijzer.
De hoogste marketeer Andrea Ragnetti gaf een jaar geleden al aan, in een interview met het Tijdschrift voor Marketing, dat er veel allianties per toeval waren ontstaan en dat niemand zich afvroeg of het wel bij het merk Philips pastte. Ragnetti meldde dat als Sense&Simplicity echt van belang zou zijn, alle allianties ook langs die meetlat moeten worden gelegd.
Bij Nike was niemand bereikbaar voor commentaar op de opgebroken alliantie met Philips.
Het blijft in het donker tasten, de NRC weet het ook niet, maar de hele zaak overziend moet je niet uitsluiten dat Nike er gewoon meer van verwachtte en zich nu met andere merken wil verbinden die beter bij het imago passen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!