Tijdens Studio Sport, Studio NOS en het Sportjournaal brengt de NOS bij samenvattingen van wedstrijden regelmatig reclameboodschappen in beeld die volgens de Mediawet niet zijn toegestaan.
Sinds 1993 bestaat de zogeheten Sportregeling van het Commissariaat voor de Media, waarin precies staat aangegeven op welke plekken rond sportwedstrijden bedrijfsnamen en logo’s van sponsors of adverteerders mogen worden aangebracht. Slogans zijn echter niet toegestaan. Een verbod dat de NOS met leuzen als ‘Hero, het fruit springt er uit’ en ‘Vandra Golfkarton. Een goede doos scheelt stukken’ met voeten treedt.
Op 1 juli 2000 is de Sportregeling geactualiseerd. Zowel de oude als de nieuwe regeling verbiedt expliciet het aanbrengen van reclameslogans op de borden rondom het voetbalveld of op de shirts van spelers.
Naast de NOS neemt het Commissariaat ook eredivisiewedstrijden door Canal+ uitgezonden en wedstrijden van het Nederlands elftal onder de loep. De reclamewildgroei schijnt zelfs de Nederlandse Totodivisie en de Amstelcup te hebben geïnfecteerd, aangezien de commissie ook hen bij het onderzoek betrekt.
De NOS krijgt de gelegenheid zich tijdens een hoorzitting op 30 november te verweren tegen het voornemen van het Commissariaat de omroep een boete op te leggen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!