In de nieuwe campagne van SNS staat wederom Bart centraal, de Typische Nederlander die model staat voor de culturele eigenaardigheden van álle Nederlanders. Een van die typische eigenschappen, zo vertelt hoofd merk & communicatie Marielle Krouwel van SNS, is dat Nederlanders in winkels moeite hebben met afdingen.
Angst
Voorafgaand aan de campagne heeft Krouwel onderzoek laten doen en daar kwam uit dat veel Nederlanders zich herkennen in de angst om te onderhandelen over de prijs. Krouwel: “Tegelijk vinden Nederlanders, zo blijkt uit ons onderzoek, dat ze wel vinden dat ze daar recht op hebben. Zeker als ze meerdere dingen tegelijk kopen.”
Stand-off
‘Onderhandelingsgene’, noemt ze deze af-ding-angst. Alfred ontwikkelde de commercial met Bart in de hoofdrol. Bart stapt met zijn gezin een witgoedwinkel binnen waar hij niet één maar twee grote aankopen wil doen. Logischerwijs brengt hem dat op het idee dat hij wellicht recht heeft op korting. Maar ja, hoe begin je daarover? De spanning tussen Bart en de wasmachineverkoper escaleert al snel tot het niveau van een Western-achtige stand-off.
Vakantie in het buitenland
Uit het onderzoek van de bank blijkt verder dat Nederlanders echt een beetje zweet op de bovenlip krijgen en gaan stotteren, als er gebedeld moet worden om korting. Opvallend: op vakantie in het buitenland kennen we die schaamte niet. Krouwel: “Op die emotie spelen we in. Want wie bij SNS een combinatiepakket neemt hoeft niet om korting te vragen. Die krijg je gewoon.”, zegt Krouwel die daar aan toevoegt dat dit precies past bij het 'no-nonsense karakter' dat SNS als bank definieert.
Blanke Bart
De keus om voor Bart te kiezen als rolmodel voor de gewone Nederlander stemt voorlopig tevreden, zegt Krouwel. Uit onderzoek blijkt dat de blanke Bart ook bij Nederlanders met een andere culturele achtergrond goed valt. “De typisch Nederlandse eigenschap zoals de angst om af te dingen, wordt door vrijwel alle culturen herkend.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!