KPN is al een tijdje druk bezig met het ontwikkelen van locatiegerichte diensten voor consumenten. Met olllo gaan we hier voor het eerst iets van merken. Locatiegerichte diensten, ofwel 'location based services' werden tot nu toe vooral gebruikt door bedrijven om interne processen te verbeteren. Een onderhoudsmedewerker ontvangt bijvoorbeeld op basis van zijn locatie werkopdrachten op zijn mobiele telefoon of pda. De locatie wordt bepaald aan de hand van het WiFi-signaal, via een GSM-netwerk of satelliet (GPS).
Olllo staat volgens Leonard Bukenya, een van de bedenkers, voor laagdrempelig en anoniem flirten, "right here and right now." Niet de hele avond profielen vanachter de pc bekijken, niet die onzekerheid van "wil de ander wel", maar impulsief en ongegeneerd flirten met iemand die zich vlakbij je in de buurt bevindt. De dienst werd door Bukenya en enkele anderen bedacht tijdens een interne businessplan wedstrijd voor high-potentials binnen Kpn. Ze deden in april 2006 mee en hadden uit 190 ideeën het beste businessplan. Na een haalbaarheidsstudie kregen ze groen licht vanuit KPN en werd olllo verder ontwikkeld.
Van oorspronkelijk beeldmerk naar naam
Hoe werkt flirten via olllo? Via de website maak je een eigen profiel aan en geef je aan waar degene die je zoekt aan moet voldoen. Er wordt gematched op geslacht, leeftijd, lengte (belangrijker dan haarkleur bleek uit onderzoek), kledingstijl, uitgaanstype en muzieksmaak. Op het moment dat je zin hebt in contact met iemand in de buurt, activeer je olllo door een code naar olllo te sms'en. Als er matches bij je in de buurt (tot max. 3 km en bepaald door jouw positie in het GSM netwerk) zijn ontvang je een verkort profiel. Via olllo kun je dan een sms'je naar jouw match sturen of een uitgebreid profiel opvragen. Je mobiele nummer blijft hierbij geheim, alleen je nickname is zichtbaar. Als je olllo aan hebt staan, ontvang je regelmatig sms'jes met matches bij jou in de buurt. Na 8 uur schakelt de dienst zichzelf automatisch uit. Eerder stoppen, meer of minder matches, blokkeren of deblokkeren is allemaal mogelijk.
Flirten via olllo is overigens niet goedkoop. Je betaalt ? 1,50 per 8 uur dat olllo actief is en er matches voor je gevonden kunnen worden. Hierna betaal je ?0,55 per bericht dat je via olllo aan een match verstuurd. Deze kosten komen bovenop de kosten voor een sms (afhankelijk van provider). Maar goed, liefde is ook niet goedkoop en een aanmelding bij een datingsite (zie overzicht) is nog altijd een flink stuk duurder.
Van 20 tot en met 28 augustus werd olllo op vrijwillige basis door zo'n 500 KPN medewerkers getest om de processen en de gebruiksvriendelijkheid te testen. Vanaf 5 september begint de campagne rond olllo die door MTV samen met ON. (Heineken en KPN) werd ontwikkeld. ON. tekende tevens voor de website en een viral. Geïnteresseerden kunnen zich vanaf begin september gratis aanmelden, waarna het flirtfeest vanaf 29 september kan losbarsten. Klanten van Kpn, Hi en Telfort hebben de primeur. Voor de automatische locatiebepaling zullen met andere providers eerst afspraken gemaakt moeten worden. Klanten van deze providers kunnen echter wel gebruik maken van de dienst, ze zullen hun locatie alleen zelf per sms moeten doorgeven. MTV is ingeschakeld voor expertise en geloofwaardigheid richting de doelgroep. Zij gaan aandacht voor flirten in het algemeen en olllo in het bijzonder genereren.
Toevallig stuitte ik tijdens de pilot op de website van olllo en kon ik mij als buitenstaander gewoon aanmelden. Tijdens de 'friendly user pilot' was de dienst gratis, dus het leek me wel leuk op zoek te gaan naar interessante KPN'ers bij mij in de buurt. Na aanmelding kreeg ik per sms een activatiecode waarmee ik eenvoudig de dienst via de website kon activeren. Binnen 5 minuten kreeg ik de eerste twee profielen die voor 61% matchte. Ik besloot mijn matches te 'olllo'en. Al snel kreeg ik een reactie van mijn eerste match. Ik vroeg hem wat er zo leuk aan olllo was? "olllo is cool en spannend". Na een tijdje werd ik zelf door iemand ge-'olllo-ed'. Na een paar smsjes wist hij niet meer zo goed wat hij met de situatie aanmoest. Hij vroeg of hij me nu op koffie moest vragen ofzo. Tja, uiteindelijk flirt je location based om iemand ook daadwerkelijk tegen het lijf te kunnen lopen natuurlijk. Zo ver ben ik maar niet gegaan, maar een middagje 'olllo-en' leerde mij wel dat het inderdaad retespannend is, dat het lekker laagdrempelig is en dat dit misschien wel heel populair kan gaan worden...
De doelgroep van olllo is 15 tot 35 met een focus op 18 tot 25. In 2009 wil olllo 180.000 actieve(!) leden bedienen en meerdere services hebben ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld uitgaans- en shoptips.
In New York is sinds begin dit jaar overigens iets soortgelijks gestart. MeetMoi maakt echter geen gebruik van WiFi, het GSM netwerk of GPS om de locatie te achterhalen, maar vraagt de gebruiker een adres en postcode te smsen, waarna matches in de buurt worden teruggestuurd. MeetMoi vraagt gebruikers 1 dollar per 10 smsjes en 10 dollar per maand voor T-Mobile gebruikers.
Wat vinden we er op Molblog van? Gaat 'olllo-en' een nieuw werkwoord worden?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!