#lekkersociaal 3, over de stijging van het online reclamebudget en nepnieuws op Facebook

Contentmarketing bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week over een linkje die je telefoon doet crashen en over de aanpassing van je tijdlijn op Facebook.

Goed nieuws!

Bijna niemand kan tegenwoordig nog zonder social media. We appen, snappen en Instagrammen massaal. Niet gek dat veel bedrijven daarom adverteren op de kanalen die wij dagelijks gebruiken. Onderzoek van Dentsu Aegis Network voorspelt dat het online budget komend jaar zelfs alleen nog maar meer stijgen. Er wordt een stijging van 13% verwacht. Dit houdt in dat het marktaandeel van online reclame naar 38% zal stijgen en dat van televisie naar 35%. Adverteerders gaan dus meer geld uitgeven aan online reclame dan aan televisie. Winning!

We beginnen weer opnieuw

Waar is Facebook eigenlijk voor bedoeld? Connecties leggen met familie en vrienden. In de praktijk zien we voornamelijk kattenfilmjes en memes voorbij komen. Om deze reden verandert Facebook de volgorde van de berichten in de tijdlijn. Ze willen de nadruk meer leggen op posts van vrienden en familie en op berichten die leiden tot gesprekken tussen mensen. De verandering gaat ten koste van bedrijven en uitgevers. Hun filmpjes en berichten komen lager in de tijdlijn te staan. Kortom, niet meer passief door je tijdlijn scrollen maar écht contact leggen.

Niet helemaal de bedoeling

Nepnieuws is een groot probleem op social media! Veel bedrijven doen er alles aan om dit tegen te gaan, waaronder Facebook. Helaas blijkt dat een functie die getest wordt op Facebook het tegenovergestelde heeft bereikt. Facebook test namelijk de functie Explore feed. Hierdoor heb je twee newsfeeds, in de ene staan berichten van familie en vrienden en in de andere staan posts van bedrijven. De functie wordt in zes landen getest. In Slowakije werd met het nieuwe systeem een vals verhaal zo vaak verspreid dat de politie een verklaring publiceerde om het als nepnieuws te bestempelen. Maar omdat de politie dit vanaf een officieel account verstuurde, kwam het in weinig nieuwsoverzichten van gebruikers terecht en dus geloofden veel mensen het nepnieuws. Lekker bezig Facebook!

Heavy

We kennen het allemaal. Je ziet een Story van iemand, maakt een screenshot en deelt deze direct met een vriendin. In de toekomst zul je hier toch maar even twee keer over na moeten denken. Instagram test namelijk een functie die ervoor zorgt dat je een melding krijgt wanneer iemand je Story heeft gescreenshot. De eerste keer dat je een screenshot maakt krijg je alleen een waarschuwing van Instagram. Doe je het vervolgens nog een keer? Dan gaat er een melding uit naar de persoon wiens Story je gescreenshot hebt. Oppassen geblazen.

Open het niet!

Je hebt het vast weleens voorbij zien komen: een linkje dat je telefoon doet vastlopen. Super irritant! Helaas is er nu wéér een in omloop. Het linkje wordt verstuurd via iMessage en zorgt ervoor dat alle Apple-apparaten vastlopen. Het lijkt een link naar een GitHub-pagina, maar hij laat de berichten-app op zowel macOS als op iOS crashen. Daarnaast kan het zijn dat je telefoon hierdoor opnieuw moet opstarten of dat je accuproblemen krijgt. Onze tip is bij deze dan ook: open de link niet!

Ja, je bent weer aan het einde van deze #lekkersociaal gekomen en dat betekent dat je weer op de hoogte bent van al het social nieuws!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een contentmarketing bureau met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie