Komende maandag presenteert Hommage Magazines van Jaap Holtzapffel de heruitgave Avenue#357. Holtzapffel sprak hier eerder met Adformatie hierover. Hij kreeg van Sanoma toestemming een heruitgave te maken.
Een groep van zo'n zestig oud-medewerkers heeft tegen de uitgave nu een protestbrief ingediend. Op de lijst staan bekende namen als Huib Boermans, C. Barton van Flymen, Eddy Posthuma De Boer, Jan Cremer, Merel Laseur, Sabine Verschueren en Vincent Mentzel.
Avenue#357 moet als hommage de hoogtepunten bevatten van het beroemde magazine door de jaren heen, dat precies vijftig jaar geleden voor het eerst in Nederland verscheen.
Brief
De groep meldt in de brief: 'Wat de hoogtepunten in Avenue geweest zijn, kunnen redactie en uitgever Hommage Magazines niet inschatten, laat staan daarover oordelen noch redactie voeren. Veel van de tot nu toe getoonde content is Avenue onwaardig en verdient absoluut geen A-status. Van een 50-jarige hommage is hier geen sprake.
Avenue is geboren in 1965 uit de drang en drift van de jaren zestig en deze te vangen en te vertalen in tijdschriftjournalistiek. De onorthodoxe titelkeuze was het sluitstuk van een creatief proces dat tot vreugde van Joop Swart (founding editor) na 20 jaar nog volop gaande was en destijds elke maand zichzelf manifesteerde in weer een nieuwe explosie van beeld en tekst, met onverwachte en vaak opwindende variaties op het begrip Avenue. Want een begrip is Avenue in die drie decennia beslist geworden.
Avenue werd het podium van bakens verzettende medewerkers als Harry Mulisch, Renate Dorrestein, W.F. Hermans, Jan Cremer en Cees Nooteboom. Eveneens een creatief platform voor een keur van binnen- en buitenlandse fotografen, aangetrokken door de visuele verbeeldingskracht van een bevlogen redactie (o.a. Leny Vesters, Marè van der Velde) en de art directors Dick de Moei, Henk Maas en Hans van Blommestein. Activiteiten die internationaal erkend werden met o.a. de zilveren medaille van de Artdirectors Club New York, de Dr. Erich Salomon prijs van het Deutsche Gesellschaft für Photographie en vele bekroningen bij de Artdirectors Club Nederland voor vormgeving en fotografie.
Avenue was het voorbeeld van een oorspronkelijk, onverwisselbaar, zich steeds weer vernieuwend product. Een blad dat ooit zo origineel, goed en beroemd was, moet je niet na willen maken. Maak dan liever een blad dat in je eigen tijd het hoogtepunt van je kunnen is en misbruik hiervoor niet de legendarische titel Avenue.'
Holtzapffel heeft sinds een half jaar ruzie met 'vele oud-medewerkers van Avenue', zegt Bart Nieuwenhuijs namens de groep ex-medewerkers. 'Ons primaire doel blijft de legendarische iconische Avenue te beschermen, immers deze titel behoort bij het nationaal cultureel journalistiek erfgoed.'
Jaap Holtzapffel wil geen commentaar geven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!