Per augustus jongstleden startte de GayKrant door als opiniemagazine. De iconische titel, grootgemaakt door Henk Krol, ging eerder dit jaar ter ziele.
Maar nu wordt gemeld dat ‘er iets gaat veranderen’. In 2014 zullen de GayKrant en het glossy tijdschrift Winq worden ‘gekoppeld en samen uitgegeven’. De uitgave gaat 'winq GayKrant' heten. De uitgever spreekt van ‘The best of both worlds’: ‘172 pagina's maar liefst - wij hopen maar dat die nog steeds door de brievenbus past. Met meer geld voor (nog) betere interviews, reportages, evenementen en achtergrondartikelen.’
Op 3 januari verschijnt de laatste GayKrant in de huidige vorm. Daarin worden lezers geïnformeerd over de veranderingen. De frequentie (en ook het abonnementsgeld) gaan omlaag.
Vier vragen aan de hoofdredacteur van winq GayKrant, Edwin Reinerie:
Is het een kostenkeuze?
'Ten dele. GayKrant in zijn huidige vorm kost toch best veel geld. Winq ook. Bijna alle inkomsten gaan op aan de kwaliteit die wij willen brengen. Geen goed businessmodel, vind ik - een eventuele tegenslag kan ik nu bijvoorbeeld niet goed dragen. Een belangrijkere reden: de twee titels die ik maak, hebben een goed vergelijkbare lezersgroep. Is gebleken sinds we begonnen zijn met GayKrant. Ook is gebleken dat beide lezersgroepen voldoende hebben aan één gay titel (dus geen cross-selling). En dat de redactieformules niet zo veel van elkaar verschillen. Door de twee samen te voegen (en dat ook echt doen: niet stiekem in kwaliteit of aantal pagina’s gaan snijden!) kan ik iedereen best of both worlds geven. Zonder dat men twee keer het abonnementstarief moet betalen. Sterker nog: GayKrant wordt zelfs wat goedkoper voor abonnees. Voor adverteerders heb ik ook meteen een (nog) betere propositie: een veel dikker magazine met een oplage van een dikke 40.000 stuks. Waarvan veel abonnementen.'
Er verdwijnt een titel. Waarom claim je dat GayKrant blijft bestaan?
'Niets uit de huidige GayKrant gaat verloren. We zullen zelfs meer dan nu aan politieke en maatschappelijke journalistiek gaan doen. Ook het cultuurdeel wordt uitgebreid. Het merk blijft in combinatie met winq bestaan. Ik beschouw het als een huwelijk: winq en GayKrant woonden al samen, nu gaan ze trouwen. Ook de maatschappelijke functie: ‚de roze waakhond’ blijft intact. We volgen de (inter)nationale politiek op de voet en werken nauw samen met bijvoorbeeld COC, Company Pride, Transgender Netwerk Nederland etc.'
Is dit een definitieve keuze?
'Ja.'
Wat zijn de online c.q. digitale uitgeefplannen voor 2014?
'Met GayKrant en winq hebben we apps in de kiosk van Apple (via de app store te verkrijgen) en ook op Android zijn we goed beschikbaar. Daarnaast zijn er diverse webwinkels waar het magazine online te koop is. Onze eigen app (in de kiosk dus) krijgt in 2014 een upgrade. We zijn voor de internationale editie van winq gaan samenwerken met het Britse Stream Publishing (zij gaan een UK-editie als licentie op de Britse markt uitbrengen) en beheersen het digitale uitgeven erg goed. Daar gaan wij op meeliften. Bovendien is onze site winq.nl de best bezochte gay content-site van Nederland. Natuurlijk worden - bij het samengaan van de magazines - ook de de sites aan elkaar verbonden en zullen winq en GayKrant ook online één platform zijn.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!