U houdt van inhoud – serieuze inhoud. Niet een vette de roddel die het best werd gelezen dit jaar. Geen of hard en bloedig nieuws ook of een opzienbarende rel. Nee, een nieuwsbericht over een nieuw model voor communicatieplanning eindigde op plaats 1. Met afstand. Ons dunkt.
U klikte het artikel waarin het communicatie-scrum-model van Betteke van Ruler werd gepresenteerd het vaakste aan, debatteerde erover, en hield daar tot aan het eind van 2013 ook niet meer mee op.
Als runner up een olifantje, ofwel de ‘Olli’-campagne voor Feyenoord/Blijdorp. Er zouden exorbitant hoge kosten voor zijn gemaakt, iets waarover adjunct-directeur merk & communicatie Alwine de Jong van ASR alarm had geslagen binnen ASR. Het kostte haar de kop. We brachten het nieuws erover op basis van het journalistieke werk van onze collega’s van Adformatie.
Op korte afstand volgde het nieuwsartikel over de wijze waarop Achmea een reorganisatie naar buiten bracht. Het kondigde massaontslag in een persbericht aan onder de kop ‘Achmea versnelt aanpassingen in klantgerichtheid’. Bovendien stond een interview van EenVandaag met topman Van Duin al online voor het inlichten van het personeel .
4.‘Hbo-studenten communicatie gedoemd tot WW’
Het artikel dat dan niet het meeste is gelezen, het maakte wel de meeste discussie en emoties los. Commbat schreef een aanklacht over het hbo-communicatieonderwijs dat zou opleiden voor werkloosheid. Er werd gereageerd, heftig vaak, en het stuk werd massaal gelezen.
5. Enorme groei pr-banen voorspeld
Goed nieuws, en daar waren de commprofs wel aan toe. Het aantal pr-banen stijgt de komende jaren met 23 procent, aldus Yahoo Education, dat een lijst opstelde van beroepen die hun levenseinde naderen en beroepen die een gouden nabije toekomst hebben. De groei, zo stelt Yahoo Education, komt voort uit de versnippering van het medialandschap wat zorgt voor een herwaardering voor het pr-vak. Vooral de opkomst van sociale media spelen daarin een rol.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!