Robert van Geffen (36), Global Digital Marketing Strategy & Technology Leader bij Philips, werd afgelopen donderdag uitverkozen als winnaar van de Digital Transformers Award 2015.
De prijs is dit jaar in het leven geroepen als waardering en stimulans voor hét talent dat een bijzondere en betekenisvolle rol speelt bij digitale veranderingen van bedrijven. De winnaar wist zich volgens de jury te onderscheiden op basis van kennis, visie en resultaat.
1. Wat is de grootste uitdaging bij digitaal transformeren?
'De grootste uitdaging is wel dat je een complete organisatie moet zien mee te krijgen in je gedachtengoed van vernieuwing en digitalisering.'
2. Hoe ziet jouw uitdaging bij Philips er precies uit? Met andere woorden: waar staat de organisatie en waar moet het naar toe?
'De gezondheidszorg verandert, net als het gedrag van mensen. En Philips verandert mee. Dankzij digitale vooruitgang kunnen we sneller diagnoses stellen en efficiënter ziektes genezen. Om deze verandering te ondersteunen, is drie jaar geleden het Healthcare digital transformation programma opgezet. Dit omdat een benchmark liet zien dat Philips achterliep als het gaat om de key digitale aspecten van de customer decision journey. Het programma focust op de onderdelen pre-sales, sales, post-sales en analytics/ROMI. Sinds we met het programma zijn begonnen, hebben we hier via agile trajecten continu resultaten geboekt.'
3. Voor de Digital Transformers Award waren zes finalisten geselecteerd. Wie vond jij de sterkste concurrent? En waarom?
'Iedere finalist werd gevraagd om na afloop van zijn of haar pitch een top 3 aan te geven. Daarbij heb ik Mijke Broeders (Efteling) op nummer één gezet, omdat ik haar pitch authentiek en inspirerend vond. Bovendien ben ik vader van drie jongens en was ik toevallig twee weken geleden in de Efteling. Daar heb ik inderdaad ervaren dat ze onder meer met de Efteling-app een heel leuke stap hebben gezet naar het digitaliseren van de belevenis die Efteling heet. Als Mijke zich blijft richten op het boeken van resultaat, is ze beslist een kandidaat voor de Digital Transformers Award 2016.'
4. De waarde van organisaties wordt steeds meer bepaald door de kwaliteit van de (digitale) diensten die ze leveren. Kun je zeggen dat het belang van marketingcommunicatie hierdoor afneemt?
'Nee, het belang van marketingcommunicatie neemt juist toe. In een wereld waarin wearables en connectivity steeds meer 'embedded' worden als onderdeel van nieuwe producten, is heldere communicatie over de toegevoegde waarde voor klanten en patienten cruciaal om deze te laten landen.'
5. Wat vind je zelf het meest geslaagde resultaat van de digitale transformatie bij Philips tot op heden?
'Recent hebben wij de benchmark die ik hiervoor noemde opnieuw gedaan en daaruit blijkt dat wij op het gebied van digital op alle aspecten van basic naar advanced zijn geschoven en bezig zijn door te groeien naar leading. Doordat we resultaten laten zien, zitten we ook steeds vaker aan tafel met senior stakeholders in de organisatie om te praten over strategy en digital.'