Communicatie bestaat 20 jaar. Voor dit jubileum legden we 20 onbetwiste toppers uit ons vakgebied een serie vragen voor. In deze aflevering: welke karaktereigenschappen zijn onmisbaar voor een succesvolle carrière in communicatie?
Alex Sheerazi
Hoofd Communicatie Metro en Tram gemeente Amsterdam
Mensen die lef hebben en risico’s durven te nemen. De types die in het, van een heuvel denderende, winkelwagentje van Jack Ass durven te stappen. Dat beeld gebruiken we daarom ook in onze vacatureteksten voor de Noord/Zuidlijn.
Jos Govaart
Directeur-eigenaar PR-Bureau Coopr
Dat is een set aan eigenschappen. Ik vind een combinatie van doordacht, lef en creativiteit zeer wezenlijk voor ons vak.
Hans Koeleman
Director Corporate Communications & CSR KPN
Lef. Geen ego. Teamplayer. Zegt niet dat ie ‘strategisch’ is, maar doet, wat er nodig is. Wil alleen het beste en anders niks.
Youssef Eddini
Hoofd Marketing & Communicatie NOS
Resultaatgerichtheid, menselijke factor, verbinder zijn, in staat zijn om positieve kritiek om te buigen naar verbeterpunten, maatschappelijke betrokken, helpende hand kunnen uitsteken en vooral geen ego zijn (jezelf al te belangrijk vinden).
Betteke van Ruler
Emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement
Ik hoef gelukkig geen mensen meer aan te nemen, maar wat ik nu zie als allerbelangrijkste: een professionele houding, waarmee ik bedoel dat je snapt hoe communicatie werkt en dus wat jouw vak is en van daaruit nadenkt wat er in een bepaalde situatie nodig is
Ron van der Jagt
Voorzitter Logeion
Van mensen met wie ik samenwerk verwacht ik dat ze de lat hoog leggen en dat elk bereikt doel het begin is van weer een nieuwe ontwikkeling. Wat ik uiteindelijk cruciaal vind aan mensen is of ze de mentaliteit hebben om altijd te willen blijven leren en altijd te willen blijven verbeteren. Veel mensen zijn te snel tevreden en schieten in het defensief wanneer anderen feedback geven. Op die manier kom je echt geen stap verder. Kritische kanttekeningen zijn juist een cadeautje voor je eigen ontwikkeling.
Renata Verloop
Adviseur online communicatie overheid & kennisintensieve organisaties
Nieuwsgierig en kritisch zijn en blijven.
Reint Jan Renes
Lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein, Hogeschool Utrecht
1. Leergierigheid en zelfrelativering. 2. Creatief kunnen denken ‘in-the-box’. 3 Verantwoordelijkheid nemen en ‘accountable’ durven zijn.
Monique Botman
Managing Director Porter Novelli
Empathie, oftewel, je kunnen verplaatsen in de ander. Of dat nu degene is die je moet adviseren of je doelgroep. En dan wil ik graag toch nog een tweede noemen: nieuwsgierigheid. Ook absoluut onmisbaar!
Noud Bex
Oprichter Bex* Communicatie, specialist crisismanagement en crisiscommunicatie
Ik kan niet kiezen, dus zijn het er twee: nieuwsgierigheid en bevlogenheid.
Maryse Ducheine
Directeur Communicatie Gemeente Den Haag
De karaktereigenschap die we ook zo graag zien bij de ‘bazen’ waarvoor we werken: leiderschap. Dat wil zeggen: overzicht kunnen houden, onbevreesd mensen weten te verbinden en standvastig durven zijn.
Paul Stamsnijder
Oprichter en partner Reputatiegroep
Leiderschap, vanuit eigen initiatief: er zijn al zoveel mensen die tribunegedrag vertonen. Er is geen behoefte aan werknemers, maar aan werkmakers. Dit vak heeft een schromelijk tekort aan leiders.
Hanneke de Korte
Hoofd Media & Communicatie Reclassering Nederland
Niet alleen luisteren maar ook horen wat iemand zegt. Een portie lef.
Marjolijn Meynen
Hoofd Communicatie en Marketing Rijksmuseum
Positiviteit, Energiek, Empathie en Analytisch. De linker en rechterhersenhelft moeten goed in balans zijn.
Charles Huijskens
Partner Huijskens Communications
Creativiteit in combinatie met integriteit.
Ewald van Rooij
Eigenaar Lindblom public relations public affairs
Nieuwsgierigheid. Waar het in dit vak om gaat is ‘natuurlijk onderzoekend gedrag’ dat leidt tot verkenning, onderzoek, en de wil om te leren. Nieuwsgierigheid is een vorm van gedrag maar vooral ook een onderliggende emotie.
Roland Kroes
Manager Communicatie bij Autoriteit Financiële Markten
Een open blik in combinatie met flexibiliteit. Je werkt binnen communicatie bij uitstek op een plek waar binnen en buiten elkaar raken. Zonder standvastigheid te verliezen, moet je daarom de flexibiliteit hebben om je werkwijze of je methoden aan te passen als dat nodig is.
Ilse van Ravenstein
Eigenaar Involve, specialist interne communicatie
Met eentje kom je er niet, maar vooruit: oprechte interesse en nieuwsgierigheid
Jan Driessen
Directeur/eigenaar Q&A | Communicatie
Tegen de algemeen geldende norm en/of opvatting in durven gaan. Opbouwend kritisch als het kan, confronterend kritisch als dat nodig is.
Bartho Boer
Hoofd Communicatie Nederlandse Spoorwegen
Flexibiliteit, improvisatievermogen en scherpte.
---
Nog geen Communicatie?
Speciaal voor ons jubileum doen we lezers van CommunicatieOnline een aanbieding. Laat Communicatie voor je werken en sluit je nu geheel vrijblijvend aan: drie maanden voor maar 10 euro! Inclusief magazine, onbeperkt online toegang en korting op events. Hoeveel informatie en inspiratie wil je hebben? Klik hier op www.communicatieonline.nl/jarig
Illustratie: Justyna Pszczolka
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!