Crowdsourcing voor het goede doel

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

"Denk mee! In staan de vragen, stellingen en thema's waar wij jouw creativiteit voor nodig hebben! Het huidige thema is 'communicatie van onze resultaten'. Valt jouw idee niet binnen een thema? Plaats het dan op de Zeepkist." Met deze uitnodiging roept Oxfam Novib op om mee te denken over steeds wisselende thema's. En dat levert flink wat op. We zien de communicatiemensen open de vraag stellen, hoe ze in een omgeving die steeds kritischer kijkt naar ontwikkelingssamenwerking beter de projecten en de daarbij behaalde resultaten kunnen laten zien. Want het blijkt dat dat nog helemaal niet echt goed gaat. In een filmpje lichten zij hun vraag toe.

from on .

BIjna 200 ideeen heeft dit in een maand tijd opgeleverd. En een 'bijvangst' van allerlei andere zaken die de gemoederen bezig houden.

Wat ik het sterke van de aanpak vind, is dat Oxfam Novib laat zien dat er ook werkelijk aan de slag wordt gegaan met deze inbreng: er worden zaken verder uitgezocht en projecten opgestart, bijvoorbeeld het maken van een app, de opzet van een interactieve digitale kalender en het als 'open data' beschikbaar stellen van projectinformatie. Met als meest speelse idee de twittersoap: 'goede doelen, slechte doelen'. Ik denk dat andere partijen in de branche zich naarstig aan het beraden zijn hoe ze vergelijkbare activiteiten kunnen opzetten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie