Supermarkten zijn goed vertegenwoordigd in de ranglijst, met winnaar Albert Heijn en C1000 en Plus op de derde en vijfde positie. Deze supers zijn vrijwel continu met campagnes op tv en dat vertaalt zich in een groot aantal tweets. Opvallend is overigens dat sommige AH-reclames meer aanspreken bij mannen, terwijl andere het beter doen bij vrouwen. De Route 99- commercial bijvoorbeeld werd veel meer besproken door mannen dan door vrouwen.
Naast continuïteit is humor veruit de belangrijkste voorwaarde voor merken om veelvuldig te worden besproken op twitter. Ook Volkswagen profiteert van de inzet van humor. De reclame met het hondje dat een Volkwagen nadoet, bezorgde VW de tweede plaats.
Mannen twitteren niet alleen over andere commercials, ze twitteren ook vaker over reclame dan vrouwen. Iets meer dan de helft (55 procent) van de berichten werd verzonden door mannen. Zij hadden het vaak over Volkswagen, Fijnenoord, Remia en KPN. Vrouwen twitteren meer over supermarkten en bekende merken als Coca-Cola en Pepsi.
In de gedrukte Adformatie deze week een uitebreidere toelichting op de ranglijst.
Albert Heijn 4282 berichten
Volkwagen 4030 berichten
C1000 3833 berichten
Coca-Cola 3404 berichten
Plus 3271 berichten
Fijenoord 3080 berichten
KPN 2997 berichten
Durex 2940 berichten
Pepsi 2883 berichten
Remia 2418 berichten
Multiscope monitort met Momentum alle Nederlandstalige berichten over reclame op Twitter. In totaal zijn er in 2013 625 duizend berichten geplaatst over reclame. De Twitter Reclame Top 10 laat de meest genoemde merken in tweets zien in combinatie met reclame.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!