20 professionals in communicatie met de perfecte naam voor hun baan

Van brandweer-woordvoerster Laura Willebrand tot Arjan Spoormans van de NS - #20COM

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In hoeverre bepaalt je naam welk beroep je gaat doen? Naar deze nomen est omen-vraag zijn gehouden die zouden aantonen dat je met net de verkeerde naam grotere kans hebt om in de criminaliteit te belanden. Of in de communicatie  - maar dan met net de juiste naam uiteraard.  

We maakten een online zoektocht communicatieprofessionals met toepasselijke namen en selecteerden 20 collega’s met de perfecte  naam voor hun baan (of juist in het geheel niet).  

Voet-Bal-Veld

Vooral samen hadden deze twee woordvoerders de perfecte naam van het CIDI en van Vitesse. Hoe zat dat? Vitesse ging naar Verenigde Arabische Emiraten ondanks dat een van zijn joodse spelers Dan Mori het land niet in mocht. Het Israelisch voorlichtingscentrum CIDI was daar erg kritisch over. Op tv radio en in de kranten werd het een verbaal woordvoerders-strijdje: Voet versus Bal. We hadden het niet kunnen bedenken.

Nu we het toch over het voetbal hebben. Wat denken we van de directeur Communicatie van de KNVB. Afkomstig van de Hema, en duidelijk geen reservespeler, deze

Dierenwelzijn en -bestrijding

Ook in de dierensector zijn we enkele mooie exemplaren te vinden.

Zo vinden we  bij de Dierenbescherming de persvoorlichter en gaat de Nederlandse communicatieman van het International Fund for Animal Welfare door het leven met de naam

Prachtig toepasselijk ook de communicatieadviseur van het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden: hij heet

Brand en veiligheid

In de safety-sector met zijn ongevallen en brand is risico- en crisiscommunicatie van groot belang. Bij de Veiligheidsregio Zeeland heet de adviseur op dit terrein

Iets verdachter qua naam is haar collega, , woordvoerder van de Brandweer Gelderland-Midden.

Transport en verkeer

Niet te missen is de regisseur Reisinformatie bij NS, de man die de vertragingen communiceert. Hij heet .  

Zijn collega, de PR-manager van de NS regio Noordoost, reist door het leven met de naam

Leuk is ook de PR-man die namens pr-bureau HavanaOrange communicatieadvies geeft aan TomTom: dat is

is overigens de volkomen terechte senior-communicatieadviseur en woordvoerder bij Rijkswaterstaat

Muurtje metselen

Als er ooit een muur tussen Nederland en Belgie moet worden gebouwd, adviseren wij voor de communicatie een duo. Dat moet bestaan uit , de woordvoerder bouwbedrijf Dura Vermeer, en Koen Mortelmans, tekstschrijver en  eindredacteur van .

Fijn toepasselijk is ook de directeur beleid en communicatie van de Algemene Rekenkamer.

Hij had persvoorlichter kunnen zijn bij een dierenwelzijnsorganisatie of drankenfabrikant, maar bij de Nederlandse Vereniging van Anesthesiemedewerkers is woordvoerder natuurlijk ook prima op zijn plek.

Mooie mismatch-namen

Minder goed passend, maar daarom niet minder leuk is de directeur van Stivoro, de organisatie die voorlichting geeft en campagnes voert om het roken en gebruik van tabak te ontmoedigen. De antirookstichting wordt geleid door Dewi Segaar.

Net zo weinig toepasselijk is de naam van degene die in Europa verantwoordelijk is voor de commerciële communicatie bij VISA, de onderneming van de credit cards. Mark Antipof is zijn naam.

Een erg leuke mismatch is de naam van universitair hoofddocent Communicatie- en Informatiewetenschappen (CIW) aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Je moet het wel even hardop zeggen: 

Als laatste nog zo’n vakgenoot wiens naam allerminst uitdrukt wat hij doet. Emile Affolter is senior persvoorlichter Amnesty International. Hij weet overigens wat grapjassen van zijn naam vinden en haalt ze op Twitter maar vast de wind uit de zeilen.

Volgtip:

Veel van deze voorbeelden kwamen we tegen op Twitter bij de handle Het volgen waard. 

Nog geen Communicatie?

Speciaal voor ons jubileum doen we lezers van CommunicatieOnline een aanbieding. Laat Communicatie voor je werken en sluit je nu geheel vrijblijvend aan: drie maanden voor maar 10 euro! Inclusief magazine, onbeperkt online toegang en korting op events. Hoeveel informatie en inspiratie wil je hebben?  Klik op 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie