Adformatie houdt tijdens deze crisis de internationale media voor je bij. Onze selectie van belangwekkende en informatieve artikelen delen we iedere week. Hier de editor’s pick van woensdag 20 mei:
Coronavirus stelt social responsability op de proef
Mark R. Kramer, Harvard Business Review
Originele titel: Coronavirus Is Putting Corporate Social Responsibility to the Test
Hoe diep verankerd zijn maatschappelijk ondernemen en purpose in het ondernemingsbeleid? Dat gaan we ontdekken in deze coronacrisis, stelt Mark R. Kramer, hoofddocent aan de Harvard Business School, in deze blog. De relevante vraag daarvoor: hoe behandelen bedrijven werknemers, kleine leveranciers en lokale gemeenschappen nu er enorme afschrijvingen moeten worden gedaan? ‘De moedige en creatieve stappen die bedrijven vandaag nemen om onmiddellijke hulp te bieden, zullen hun nalatenschap van morgen bepalen.’
Waarom bedrijven met een purpose het nu beter doen
Nell Derick Debevoise, Forbes
Originele titel: Why Purpose-Driven Businesses Are Faring Better in Covid-19
Dit is natuurlijk een stuk met een kop in de categorie ‘horen we graag’, maar de auteur Nell Derick Debevoise (zelf ook ceo van een ‘B Corp’, ofwel benefit corporation) wordt in haar Forbes-artikel concreet genoeg om bedrijven met een hang naar purpose ook echt verder te helpen. Er zijn ‘slechts’ vier nieuwe bedrijfsbenodigdheden: je moet innovatief zijn, de hiërarchie moet platgewalst, er moet druk zijn om het goede te doen en werk moet humaner worden ingericht. Wie dit aan de dag weet te leggen, heeft een coronacrisisoverwinnende bedrijfsstrategie.
Verzamel ook offline data
Gregg Johnson, Harvard Business Review
Originele titel: Is Your Marketing Strategy Based on the Right Data?
Nu cookies van third parties worden afgeschaft, moeten marketeers een nieuwe omgang met data-acquisitie en -verwerking verzinnen. Dat werd sowieso tijd, vindt Gregg Johnson (ceo van call tracking en conversational analytics-bedrijf Invoca), want volgens hem verzamelen we veel te veel en ook onbruikbare data. Johnson biedt in zijn artikel vier concrete tips om meer specifieke data te verzamelen, waarbij de rode draad is: offline data zijn de nieuwe online data.
Waarom videovergaderen energie uit je slurpt, en wat je ertegen kunt doen
Manyu Jiang, BBC
Originele titel: The reason Zoom calls drain your energy
Op Adformatie gaf Farah Nobbé al een prachtige en veelgelezen analyse van de redenen een zoom-vergadering zo uitputtend is, dit BBC-stuk is een waardevolle aanvulling daarop. De wetenschappers Gianpiero Petriglieri (duurzaam leren en ontwikkelen op de werkplek) en Marissa Shuffler (welzijn op werkplek, effectiviteit teamwerk) worden in het artikel bevraagd waarom videovergaderen zo intensief wordt ervaren. Ze komen ook met enkele oplossingen. Een kunnen we er wel weggeven: zet het beeld uit of in ieder geval niet frontaal voor je.
Bedrijven met een goede reputatie krijgen vaker en eerder krediet
Kristien Vermoesen en Raf Weverbergh, Finn
Originele titel: Onderzoek: met een goede reputatie koop je (letterlijk) krediet
De blogs van Kristien Vermoesen en Raf Weverbergh van het Belgische bureau Finn zijn altijd de moeite waard, en zo nu en dan ook op Adformatie te lezen. Dit keer zijn ze de wetenschappelijke kennis ingedoken over reputaties en het verkrijgen van krediet of gunstigere betalingsvoorwaarden; geen nutteloze kennis in deze crisistijd. Een team van Belgische onderzoekers voerde een sentimentanalyse uit op duizenden krantenknipsels over bedrijven, gaf hen een "mediareputatie"-score en vergeleek dit met het bedrag van de te betalen rekeningen en het aantal dagen dat bedrijven konden wachten om hun facturen aan leveranciers te betalen. Ze vonden een significant verband tussen de reputatie van een bedrijf en handelskrediet - zowel voor het bedrag dat een bedrijf mag laten openstaan bij leveranciers als voor de tijd die leveranciers willen wachten.
Hoe media ongewild meewerken aan de desinformatie die ze willen bestrijden
Sean Illing, Vox.com
Originele titel: The fake “Obamagate” scandal shows how Trump hacks the media
De VS maakte deze week kennis met een nieuwe complottheorie: Obamagate. Veelvuldig getweet door president Donald Trump, maar een onzinverhaal. Sean Illing van Vox gaat in op hoe de mechanismes werken tussen verspreiders van dit ‘nieuws’ en de rol die de media hierin spelen. Die werken – vaak ongewild – mee aan het feit dat er aandacht uitgaat naar een non-verhaal, en minder naar bijvoorbeeld de bijna 85.000 Amerikaanse coronadoden of de dreigende recessie. Voor iedereen die met media(beïnvloeding) werkt of te maken heeft, is dit een essentieel artikel, met een niet al te troostrijke conclusie van de auteur, die ook geen antwoord heeft op de strategische desinformatie: ‘It’s pure misinformation. But we’re still talking about it. And I’m writing this piece about it. (…) This is the paradox we’re all up against.’
Communicatiemedewerkers, ga voor earned mediaplacements
Jason Teitler, The Drum
Originele titel: Advice for communications practitioners sourcing media placements
Welke digitale-mediakansen liggen er die communicatiemedewerkers beter zouden kunnen benutten tijdens de coronacrisis? Jason Teitler, ‘global communications and brand lead’ van de internationale Special Olympics, tekent op in The Drum dat er nog volop mogelijkheden zijn op het gebied van earned media. ‘Earned mediaplacements behoren tot de meest kostenefficiënte sales- and netwerktools, maar zijn tegelijkertijd een zeer ondergewaardeerd instrument.’ Zijn tips over hoe earned media-aandacht te genereren en wat de voordelen ervan zijn, lees je in zijn opiniestuk.
Ikea Rusland heeft de oplossing voor kinderen en ouders: bouw een fort
Sara Spary, Adweek
Originele titel: Ikea’s Quarantine Campaign Offers 6 Ways to Make Furniture Forts
Of je nu thuis bent met kinderen die steeds wanhopiger op zoek zijn naar vermaak, of je gewoon heimwee hebt naar een tijd waarin het leven veiliger en onschuldiger was, Ikea Rusland heeft de oplossing, schrijft Adweek. De nieuwste campagne van de retailer voor het quarantainetijdperk geeft perfect het verlangen naar nostalgie weer. De campagne bevat een reeks Ikea-instructies voor ouders over hoe ze tenten en forten binnenshuis kunnen maken om een gevoel van avontuur te creëren voor kinderen die thuis opgesloten zitten. Ook voor ouders een uitkomst als ze zich even terug willen trekken…