Van de week kreeg ik een fles wijn met een intrigerend logo. Op het etiket aan de achterzijde stond een QR code. Daarboven stond een leuke quote die mij nieuwsgierig maakte naar de relatie met de naam en het logo van deze wijn. Ik zou het antwoord krijgen wanneer ik de QR code scande. Maar toen ik die QR code eenmaal gescand had, werd ik (wederom) teleurgesteld over het resultaat:
- Een niet-mobielvriendelijke webpagina op mijn smartphone
- De inhoud in de Engelse taal. Ik kon ook de Russische taal kiezen. Meer smaken waren er niet.
- Ik moest door eerst de tekst te vergroten en daarna naar alle kanten scrollen op zoek naar het antwoord. Wat ik overigens niet vond!
Al gauw gaf ik het op. Weer een gemiste kans. Is het onkunde? Arrogantie? Is die QR code er dan alleen maar voor om mij door het hele assortiment te leiden, mij te vertellen dat ik ‘all over the world’ hun wijn kan kopen?
Hoe het anders kan
Waarom niet een speciale mobielvriendelijke webpagina tonen, die alleen over deze wijn gaat? Die mij in een vlotte videoboodschap het mysterie van die originele quote op het etiket uitlegt. Die mij vertelt waar ik deze wijn lekker bij kan drinken, de eigenaar die gepassioneerd praat over wijnmaken, zijn bedrijf, zijn missie? Oh ja, in mijn moerstaal graag. Wanneer je zo’n verhaal hoort, geloof je onmiddellijk in het product wat je zojuist hebt gekocht, gekregen of net hebt ontkurkt. Merkwaarde creëren, heet dat. No more, no less.
Smart QR Code met o.a. automatische landherkenning
Als je gebruik maakt van de Smart QR Code, kun je achter één zo’n code verschillende condities definiëren. Afhankelijk daarvan wordt een mediabestand getoond: video, tekst, geluid. Ook kun je bijvoorbeeld meerdere talen koppelen achter een QR code. De informatie wordt dan keurig in de taal aangeboden waar op dat moment de Smart QR Code gescand wordt. Met de aanschaf van zo’n Smart QR Code krijgt de afzender ook toegang tot een uitgebreide beheeromgeving. Daar kan hij zijn content vormgeven in mobiel-vriendelijke pagina’s, de QR code opmaken die aansluit op de huisstijl, logo’s of andere toevoegingen. En misschien nog een keer zo’n lekker wijntje aanschaffen? Met de speciale digitale kortingsbon en de aanwijzing naar de dichtstbijzijnde winkel wordt je campagne gegarandeerd een succes. De eigenaar van de Smart QR code kan onder andere volgen, waar, wanneer en hoe vaak zijn Smart QR Code gescand is. Content of de condities achter de code wijzigen? Geen punt. De QR code verandert niet. Dat heet “intelligente marketing met een exquise afdronk!”
Gastblogger Guido Gerritsen is eigenaar van vanguido! marketing & communicatie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!