Whisstone: verkeerslawaai afbuigen met blokken beton

Na luchtvervuiling is geluidsoverlast het grootste milieuprobleem dat wegverkeer met zich meebrengt. Hoge schermen langs of stil asfalt op het wegdek zijn al jaren gemeengoed, ondanks de nadrukkelijke nadelen. Is de verbluffend eenvoudige Whisstone de oplossing?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat Eric de Vries en Ysbrand Wijnant van bedachten, wordt her en der al betiteld als een revolutionaire methode. Het Oldenzaalse bedrijf werkt aan akoestische verbetering, het ontwikkelt op dat gebied toepasbare oplossingen die voortkomen uit wetenschappelijk onderzoek.

Afbuigen in plaats van tegenhouden
‘De techniek achter de Whisstone is’ niet tegenhouden maar afbuigen’, zegt Ysbrand, die hoogleraar is aan de Universiteit Twente in de vakrichting akoestiek. ‘Geluid is niets meer en minder dan een trilling. Tot nu toe is steeds geprobeerd om de trillingen te verminderen, en zo het geluidsniveau reduceren. De Whisstone buigt de trillingen af, in plaats van ze te verminderen. Wij richten de herrie van banden op het wegdek weg van de gevels van huizen.’

De ruimte in
De Whisstone is een betonnen blok met diepe groeven, waarvan direct naast de weg een strook wordt aangelegd, op gelijke hoogte met het wegoppervlak. De geluidsgolven trillen horizontaal het blok in. Maar de groeven zijn zo gericht dat ze het geluid in een steile hoek de lucht in sturen. Eric: ‘Net als water kiest geluid de weg van de minste weerstand. Dat is in dit geval recht omhoog. Het resoneert de ruimte in.’ Whisstone kan zo ook toegepast worden op treinverkeer.

Waterdicht
Ysbrand: ‘We oogsten verbazing en scepsis met de volledig nieuwe techniek.’ Sinds 2012 wordt de Whisstone druk getest en geoptimaliseerd. Aan de N314 bij Hummelo en bij A28-afslag Soesterberg liggen proefstroken. Eric: ‘Het is een wonder dat hier nog nooit iemand aan gedacht heeft. De technologie blinkt uit in haar eenvoud. Een van de grootste uitdagingen was daarom patenteren. Het was een hele opgave om de boel volledig waterdicht te krijgen en juridisch dicht te spijkeren.’

Stukken goedkoper en onderhoudsarmer
Nu dat obstakel is overwonnen, zien Eric en Ysbrand nauwelijks nog leeuwen en beren op de weg. Vanaf begin 2015 worden Whisstones verkocht aan gemeentes en overheden. De betonblokken zijn stukken goedkoper dan geluidswanden. Eric: ‘Die kosten ongeveer 1000 euro per meter. Tel daar het afzichtelijke uiterlijk bij op’. Een meter Whisstone kost zo’n beetje even veel als geluidsreducerend asfalt: 150 euro. Ysbrand: ‘Bedenk wel dat het effect daarvan in de loop der jaren afneemt. Het moet ongeveer om de zes jaar vervangen worden, wil het zijn effect behouden. Dat is met de Whisstone niet het geval.’

Blauwe en Groene Tulp
Tijdens de Accenture Innovation Awards wordt naast de Blauwe Tulp, voor de meest innovatieve start-up, ook de Groene Tulp uitgereikt. Die gaat naar het duurzaamste concept. Whisstone strijdt mee op twee fronten in de Innovation Awards van 2014!

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de . Op vrijdag 14 november worden de Innovation Awards uitgereikt. Breng  je stem uit als je vindt dat Whisstone de Publieksprijs verdient.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
peter petertje
je dikke vader
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie