Verleidelijk voordeel: de huishoudbeurs voorbij

Afgelopen weekend was het een waar walhalla voor consumenten in de Jaarbeurs Utrecht. Maar ook voor marketeers was het een uitgelezen kans om consumenten uit verschillende doelgroepen in het wild tegen het lijf te lopen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op het , de , en kon er naar hartelust geshopt worden. Ondanks het feit dat ik zelf op een van de beurzen werkte dit weekend heb ik m'n ogen op twee beurzen goed de kost gegeven.

Ik werkte zelf op het Kruidvat Verrassend Familie Festijn. Een beurs georganiseerd door drugstoregigant A.S. Watson. Volgens de organisatoren was er "van alles te zien, te horen, te proeven en te beleven en dit alles met héél véél voordeel."

Vooral op dit laatste kwamen hordes consumenten af, 46.000 om precies te zijn, verspreid over drie dagen. Het overtrof al m'n verwachtigen. Moeders die hun kinderen hadden uitgerust met trekkoffers, mensen die standhouders vragen om een gratis uitrijkaart, mensen die aangaven alleen voor de gratis tas t.w.v. ? 60 te komen en niet van plan te zijn ook maar iets uit te geven; we kregen de gekste dingen te horen en te zien.

Eén bezoeker spande de kroon: "Ik wil die twee productem (winkelwaarde ? 18, beursaanbieding ?10) voor ?8 en anders stik je er maar in." Sprakeloos, maar weinig tijd om je er druk om te maken, er staan alweer nieuwe consumenten te trappelen om een nieuwe product uit te proberen. Sommige fabrikanten hadden zoiets dergelijks waarschijnlijk al verwacht en konden het zich veroorloven uitsluitend producten te samplen.

Volgens Kruidvat zelf waren de huwelijken nog het moeilijkst om te organiseren. De pr-stunt was iets arbeidsintensiever dan verwacht. Zo'n 400 stellen moesten eerst gescreend worden op kantoor waarna er 16 dit weekend in een lawaaiige beurshal hun "dag van hun leven" hebben gehad. Het zou me niets verbazen als de helft volgend jaar alweer gescheiden is..

Tijdens m'n lunchpauze op zaterdag heb ik de 50Plus Beurs bezocht. Ik kreeg wat rare blikken her en der, maar heb m'n smoes dat ik m'n ouders kwijt was niet hoeven te gebruiken.

Erg interessant om te zien welke 563 standhouders zich lieten zien en wie er niet waren. Naast alle voor de hand liggende bedrijven als de Nederlandse Bridge Bond, Gebitsproblemen.nl en Sparta, waren er veel goede doelen en financiële dienstverleners aanwezig die de potentie en het besteedbaar inkomen van de plussers wel zagen zitten.
Als we kijken naar de autobranche dan waren Daihatsu, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mercedes, Peugeot, Renault en Subaru vertegenwoordigd. Waarom Suzuki er dan niet stond.. (Ooit iemand onder de 50 in een Alto zien rijden?)

De 90.000 bezoekers werden tenslotte getrakteerd op een modeshow en diverse paaldansoptredes van wat een bezoek aan de KamaSutrA beurs compleet overbodig maakte. Geheel in het thema van dit jaar "Het leven is verleidelijk" demonstreerde dit bedrijf - dat is opgericht door Hannie Derks, zelfstandig marketing- en communicatieadviseur - de 50+ers hoe zij zichzelf en hun partner kunnen verleiden. De modeshows werden goed bezocht, maar de drempel van de stand bleek voor veel bezoekers toch aan de hoge kant.

Kortom, het was weer een enerverende consumentensafari...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie