Unilever weet niet zo goed wat het met Zeeuws Meisje moet. Begin 2000 kondigde het bedrijf aan dat het merk moest verdwijnen. Reclame werd er al sinds begin jaren '90 niet meer gemaakt en ook al werden er wel tonnen van het merk verkocht; de aandacht moest naar de grote merken en niet naar zo'n klein locaal merk.
'Zelfs Zeeuws Meisje heeft nog inhoud, maar economisch gezien is het gewoon niet haalbaar om vijf, zes margarinemerken te steunen. Je kunt ze niet allemaal in de lucht houden', zei indertijd Tex Gunning, de baas van het margarinebedrijf in Nederland.
Toen bleek dat het merk nog wel wat fans had, haalde het concern aarzelend bakzeil.
Eerst werd er nog gemopperd: 'Iedereen vindt het prachtig, maar niemand koopt het.' Later, en een paar directiewisselingen verder, wilde men het merk toch handhaven. Tijdens de presentatie van de laatste jaarcijfers liet topman Burgmans zich zelfs met een Zeeuws Meisje fotograferen.
In de dagbladen verscheen een dure advertentie voor het merk. Ze was weer terug.
Nu laat Unilever weten dat het ook weer op zoek gaat naar een heus boegbeeld voor zijn margarinemerk. Een verkiezing moet een nieuw gezicht opleveren voor Zeeuws Meisje, een
van de oudere merken van Unilever. Een Zeeuwse tongval is uiteraard verplicht.
De vraag is wat Unilever vervolgens gaat doen. Een nieuw gezicht betekent toch ook weer reclame? De kosten gaan dan weer omhoog en vervolgens blijkt het merk toch te klein om dat te dragen? Unilever kan af en toe verrassend ambivalent zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!