Tv-producent Talpa gaat voor de Chinese markt een realityshow ontwikkelen van het genre Big Brother en Utopia. Dat doet de onderneming van John de Mol in samenwerking met Tencent, een grote leverancier van internetdiensten in China. Beide bedrijven hebben dat donderdag bekend gemaakt. De realityshow zou volgend jaar van start moeten gaan op het onlinevideoplatform van Tencent. Het beursgenoteerde bedrijf is met een half miljard mobiele klanten gemeten in views na Alibaba de grootste internetpartij in China.
China is niet onbekend met televisieprogramma's die door Talpa zijn ontwikkeld. Het gaat dan wel om programma's die in licentie zijn verkocht. Het gaat onder meer om de Chinese versies van The Voice en Ik hou van Holland. Veel lucratiever wordt het voor Talpa om samen met een Chinese partner een programma te ontwikkelen. Talpa is de eerste tv-producent die op die manier voet aan de grond krijgt in China.
Talpa: 'De baanbrekende overeenkomst met Tencent stelt Talpa in de gelegenheid de in potentie grootste entertainmentmarkt van de wereld aan te boren, waarbij het traditionele model van de contentlicentie voor televisie wordt uitgebreid naar de ontwikkeling van volledig platformonafhankelijk media-entertainment.'
Welke bedragen met de deal gemoeid zijn, maken Talpa en Tencent niet bekend.
Talpa meldt dat de kort geleden gevormde divisie Talpa Global maximaal toezicht en ondersteuning zal leveren aan het project in China. Talpa: 'Na het enorme succes van ‘The Voice’ in China, bouwt Talpa verder aan een vooraanstaande positie als content leverancier voor deze markt.'
Talpa’s partner bij het project met Tencent is Dasym Orient. Dat is onderdeel van Dasym, het investeringsbedrijf dat onder leiding staat van Frank Botman. Dasym Orient heeft de deal begeleid en zal een belangrijke rol spelen bij de merkenexploitatie rond het te vormen platform.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!