OBI4wan: online-activiteit monitoren, maar dan meervoudig

Wat hebben Philips, Energie Direct, de Belastingdienst en BCC gemeen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ze werken met OBI4wan, een totaaloplossing voor social media-monitoring, webcare en social analytics. Vooral vernieuwend door de multi-usertoepassing, waarmee je als bedrijf meer slagkracht krijgt om je reputatie te onderhouden en verstevigen. &;Inderdaad, we hebben van doen met het karakter uit Star Wars&;, zegt met een lach. &; is onze motivatiegoeroe. Zijn kalme uitstraling loodst ons door drukke periodes.&;  Verder bestaat het team van het Zaanse bedrijf uit negen jonge ondernemers, van ontwikkelaars tot communicatieprofessionals.

400.000 bronnen doorzoeken
Achter de kwinkslag gaat serious business schuil. verzamelt zo veel mogelijk informatie uit meer dan 400.000 bronnen, en maakt die geschikt voor social media- en onlinestrategieën. “We putten bijvoorbeeld uit publieke informatie van alle Twitter-gebruikers, maar ook uit interne informatie die klanten ons geven.”

Orde in de chaos
Wat anderen over je zeggen op internet en sociale media, is van grote waarde. Zes jaar geleden liep Alex rond met die gedachte. “Ik was ervan overtuigd dat je iets kon ontwikkelen om informatie uit alle hoeken en gaten te verzamelen en structureren. En dat dat meerwaarde zou hebben. Het ‘wie, wat waar en hoe’ werd concreet toen ik in 2011 met om de tafel zat. De plannen die we maakten, zie ik als de geboorte van OBI4wan.”

Werken aan je reputatie
Alexander: “Veel bedrijven vergeten hoe belangrijk het is om het web en social media, maar ook offline, te monitoren. Je kunt inspelen op wat mensen zeggen over je bedrijf en wat in de markt speelt. We kennen allemaal de voorbeelden van bedrijven waarover negatieve berichten worden verspreid, die geen of tegenstrijdig antwoord geven. De consument bepaalt steeds meer. Weiger je pertinent op die trend in te springen, dan mis je boot.”


De kracht van OBI4wan
Systemen waarmee bedrijve;n actief kunnen inspelen en werken aan hun reputatie zijn inmiddels aan de orde van de dag. Neem en , twee Nederlandse concurrenten die ook alle online en offline-activiteiten overzien. OBI4wan gaat een stap verder. Als bedrijf kun je medewerkers tegelijkertijd in het systeem laten werken. Realtime houdt OBI4wan bij wie waarmee bezig is. Geen dubbel werk dus, of gelijktijdige reacties op online-uitingen. Alexander: “En je kunt een workflow instellen, zodat je verantwoordelijken aan kunt wijzen én de informatie bij de juiste afhandelaar terechtkomt.”

Mkb+ tot corporates
OBI4wan heeft nauwelijks te duchten van buitenlandse concurrentie. Alexander: “Hoofdkantoren van multinationals in Nederland kiezen vaak voor een Amerikaanse partner. Dat is voor ons niet erg. Wij richten ons juist op wat we de ‘mkb+ tot corporates’-bedrijven noemen, met vijftig medewerkers of meer. We zijn trots dat we werken voor grotere organisaties zoals Gemeente Utrecht, Afas, Kamer van Koophandel en Arriva.”

Al 250 opdrachtgevers
Het portfolio telt inmiddels ongeveer 250 klanten. Met recht mag OBI4wan zich een grote speler noemen. Bedrijven met meer dan 50 medewerkers, die veel in contact staan met hun klanten of voornamelijk bezig zijn met leadgeneratie, voelen zich thuis bij OBI4wan. Alexander: “Zo gebruiken The Phone House en BCC ons systeem om koopsignalen op te sporen. Denk aan mensen die aangeven dat hun telefoon of wasmachine kapot is, en vragen om advies.”

‘Zonder uitdaging is het leven maar saai’
OBI4wan heeft ambitieuze toekomstplannen. Naast de beste webcare-oplossing van de Benelux te willen worden, wil het bedrijf de grenzen verleggen in Europa én hun dienst uitbreiden met een sectorgericht systeem. “Zonder uitdaging is het leven maar saai”, stelt Alexander. “Uiteraard willen we daarnaast onze concurrentie voorblijven, onze naamsbekendheid vergroten en nieuwe bronnen toevoegen aan onze systemen. Interessant vind ik vooral sentiment zoals sarcasme en sentiment analyseren.” Tot op heden is dat moeilijk na te gaan.”

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de . Op vrijdag 14 november worden de Innovation Awards uitgereikt. Breng je stem uit als je vindt dat OBI4wan de Publieksprijs verdient.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie