Groei online aankopen met 6% tot 13,5 miljard

Stijging in online aankopen producten, daling in online diensten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederlandse consumenten kochten in het eerste half jaar voor 6,58 miljard euro via internet. Hiermee is online goed voor 18% van alle bestedingen, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

In het eerste half jaar werd een groei in online bestedingen gerealiseerd van bijna 6% ten opzichte dezelfde periode vorig jaar. Dit is vooral te danken aan een forste groei van de bestedingen aan producten (+17%). Daarentegen zijn de uitgaven aan online diensten met 3% gedaald. Dit komt vooral doordat er minder verzekeringen werde afgesloten.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Meest opvallende cijfer is de forse groei van online bestedingen van producten, zeker wanneer we die afzetten tegen indicatoren die een krimp aangeven van aankoop van producten in winkels van zo’n 4%. De lichte groei van alle verkochte producten in de eerste helft van 2014 is dan ook volledig toe te schrijven aan de toename van online verkochte producten.&;

Voor het eerst is in het Thuiswinkel onderzoek ook de online verkoop in winkels, via tablet of internetzuilen meegenomen. Van alle online kopers geeft 2% aan ook online in de winkel producten of diensten te kopen. De verwachting is dat in de toekomst meer winkels in de winkelstraat ook in de winkel online producten en diensten zullen gaan verkopen.
Uit thet onderzoek blijkt verder dat Nederland 4 miljoen mobiele kopers kent, wat neerkomt op 34% van alle online kopers.

Thuiswinkel.org gaat ervan uit dat de totale online bestedingen dit jaar uitkomen op € 13,5 miljard. Dat is 6% meer dan vorig jaar.

Zie voor een infographic met de belangrijkste statistieken van de Nederlandse thuiswinkelmarkt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie