Aan de lancering van het internationale bureaunetwerk ging twee jaar vooronderzoek vooraf. Bij de start telt het netwerk twaalf bureaus waaronder Glasnost, Noire PR in Engeland en Abrakadabra in de Adriatische regio.
Initiatiefnemer van Novum Worldwide is Wouter Glaser, oprichter/directeur van het Nederlandse communicatiebureau Glasnost. Hij stelt vast dat ondernemers steeds vaker over de grens actief worden, waarbij ze aanlopen tegen het probleem dat het 'bij veel internationale communicatiebureaus ontbreekt aan toewijding en expertise om in verschillende landen voor een goede prijs een passend resultaat neer te zetten’.
Door samen te werken met kleine, ervaren partijen, zegt Novum Worldwide kwaliteit te kunnen garanderen. Glaser: ‘Ons doel is om de AirBnB of Uber van de communicatiewereld te worden. Alleen de bureaus met de beste referenties, een persoonlijke fit, creativiteit en strategie van deze tijd zijn aangesloten bij Novum Worldwide.’
Novum is, behalve in de genoemde landen, actief in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, Zuid-Afrika, Australië, Arabië, Azië en Zwitserland. De bedoeling is het aantal bureaus de komende tijd verder uit te breiden. Bij de start kan Glaser ook al klanten noemen. 'We zijn bezig met campagnes voor Reckitt Benckiser, Croky en Lamb Weston en zitten in een pitch van een multinational.'
Naast Novum Worldwide is er een persbureau van dezelfde naam. Hiermee geconfronteerd, zegt Glaser: ‘Novum betekent nieuws in het latijn. er zijn dus meerdere Novum's actief, onder andere een persbureau. Omdat we ons op de internationale markt richten en dan specifiek op boutique PR bureaus, verwacht ik geen problemen.’
Foto: De Glasnost crew, met helemaal rechts Wouter Glaser.