YouLand
Creatie: Wieden+Kennedy, MediaMonks
Het vangen van online eyeballs is een flinke uitdaging voor merken. Val maar eens op tussen de enorme hoeveelheid content die dagelijks aan het web wordt toegevoegd. Merken die daarin slagen, lopen direct tegen het volgende probleem aan: de alsmaar slinkende aandachtsspanne van de moderne mens.
Old Spice gaat deze strijd aan met YouLand, een gepersonaliseerde web game in jaren ‘80 8-bit videogamestijl. Door een koppeling te maken met je Facebook account wordt jouw gezicht op dat van de hoofdpersoon geplakt. Je Facebook vrienden, locatie, geboortedatum en posts worden gebruikt om de game verder te personaliseren.
Vervolgens kun je kiezen uit drie verschillende spellen waarin je je karakter met simpele toetscommando’s door levels vol surreële karakters en gebeurtenissen moet lozen. Zo verander je in het eerste spel langzaam in een menselijke auto door verkeer op een snelweg te ontwijken en onderdelen en vrienden op te pikken. Een aantal bizarre gebeurtenissen en gekke product placements later bevindt je je in de ruimte, waar je Terry Crew’s hoofd als wapen moet gebruiken om de kidnapper uit te schakelen. En dat is nog maar spel één.
Mijn conclusie, twintig minuten en drie spellen later: YouLand is vreemd, entertainend en verrassend - een perfecte match met Old Spice en het lastig te vangen en vast te houden online publiek.
City Of Originals
Creatie: Tribal Worldwide
User-generated content is een onmisbaar onderdeel geworden van de toolbox van marketeers. Cruciaal voor het succes: een lage drempel, de juiste balans tussen mens en merk en het bieden van een goede incentive.
Adidas’ City of Originals vinkt alle boxen aan. Via een mobiele webapplicatie konden fans heel makkelijk hun favoriete Instagram foto’s uploaden. Na twee foto’s geselecteerd te hebben -eentje van henzelf en een van een ander- werden deze automatisch verwerkt in een persoonlijke versie van het iconische Adidas logo.
Omdat het logo als medium wordt gebruikt en bijdraagt aan de esthetiek van het artwork voelt het als een design element in plaats van keiharde branding. Het uiteindelijke design is daarmee mooi genoeg om de makers wat social currency op te leveren. De reis naar Japan die gewonnen kon worden bood tenslotte een extra stimulans op mee te doen.
Resn
Creatie: Resn
Resn is een digitaal productiebureau met, zoals ze zelf zeggen, een obsessie voor digitaal. Het van origine Nieuw Zeelandse bureau claimt interactieve ervaringen te ontwikkelen die verrassen en verbijsteren. Wanneer zo’n bureau dan een nieuwe eigen site lanceert dan verwacht je een bijzondere ervaring.
En dat is gelukt. De site zit vol met interactieve web experimenten en grappige easter eggs. Pas het formaat van je webbrowser bijvoorbeeld maar eens aan en je hebt al de eerste al te pakken.
De ronddraaiende kristallen druppel die een centrale plek inneemt op de hoofdpagina kan worden rondgespind door muis of vinger eroverheen te slepen. Het steeds langer wordende streepje dat dan onder de druppel ontstaat geeft een subtiele hint dat er hier meer te vinden is. Want houd je je muis of vinger op de druppel vast, dan wordt je verrast met iedere keer een andere interactieve animatie. Zodra je loslaat, gaat de site terug naar zijn originele staat. Dit is ook waar je door kunt doorklikken naar het portfolio en bureau informatie. Deze pagina’s zijn meer ingetogen, met mooie soepele overgangen en heldere, gebruiksvriendelijke navigatie.
De site is innovatief, verrassend en vol karakter, zonder een gimmick te worden. Een prachtige showcase voor het bureau, die zeer terecht al werd bekroond met een aantal design awards.
Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete FWA inzendingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!