Na deelname aan het consortium bij de overname van ABN AMRO blaakte Fortis van vertrouwen. Kredietcrisis, de hoge overnamelasten leidden tot grote vragen vanuit de hoek van zakelijke en particuliere klanten en ook de aandeelhouders werden steeds meer nerveus. De bank communiceerde te weinig, de beurskoers daalde in rap tempo. Bestuurders namen afscheid. En nu? "Het herstellen van het vertrouwen in de onderneming en het verbeteren van de dialoog met de aandeelhouders zijn prioriteiten", aldus een Fortis-perbericht van 1 augustus. "Het intensiveren van de dialoog". En hoe? "De Raad is tot conclusie gekomen dat het houden van informatieve bijeenkomsten met aandeelhouders een snelle en efficiente manier is om dit doel te bereiken. Oei! Dat kan nog wel eens heel anders uitpakken: groepspolarisatie ligt op de loer.
Lector overheidscommunicatie Bert Pol is er duidelijk over: Dergelijke bijeenkomsten leiden er vaak toe dat de weerstand gemobiliseerd wordt, in plaats van voorkomen of beheerst. Ondanks alle goede bedoelingen van de organisatoren. De verklaring is dat vooral tegenstanders naar zo’n bijeenkomst komen, waardoor het goed bestudeerde verschijnsel van groepspolarisatie optreedt. In de loop van een discussie worden de aanwezigen negatiever dan ze al waren. En dat pakt de pers weer op, met als gevolg nog grotere 'sociale besmetting' van mensen die eigenlijk niet zo negatief waren maar dat wel worden. De alternatieven: inloopbijeenkomsten met ronde tafels, deeldiscussies rond thema's. Individuele gesprekken en spreekuren, om maar wat voorbeelden te noemen. Hoe zou het komen dat niemand de Raad van Bestuur van Fortis daar nog op gewezen heeft?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!