Op 8 en 9 oktober vindt het congres Neuromarketing in retail 2014 plaats; een evenement dat we aanbevelen bij lezers. In aanloop naar het congres worden exclusief op MarketingOnline vier korte bijdragen van sprekers op Neuromarketing in retail gepubliceerd rondom het thema Neuromarketing.
Door Roger Dooley* (vertaald in het Nederlands door Simone Oude Luttikhuis)
In een studie genaamd ‘Are Men Seduced by Red? The Effect of Red Versus Black Price Perception’, beschrijven Engelse en Amerikaanse onderzoekers een serie experimenten met kleur en prijzen. Mannen hebben het idee dat ze twee keer zoveel besparen bij prijzen die gedrukt staan in het rood, dan wanneer ze in het zwart staan gedrukt. Bij vrouwen is de kleur van de prijs echter nauwelijks van invloed.
Het effect was ook minder uitgesproken bij mannen die erg betrokken zijn bij het boodschappen doen. Dit betekent dat prijzen die in het rood zijn aangegeven het meeste effect hebben op impulsieve aankopen en goed afgewogen aankopen zoals auto’s en high-end camera’s. Wanneer je een klant het gevoel geeft geld te kunnen besparen, al is dit maar een klein percentage, dan heeft dit nog steeds effect. Zelfs als de prijs in werkelijkheid precies even hoog is. En ook hier laat de studie zien dat vrouwen zich niet laten beïnvloeden terwijl die wel geldt voor mannen. Het goede nieuws voor marketeers is dat het gebruik van rode prijzen in een advertentie geen invloed heeft op hoe aantrekkelijk een vrouw de advertentie vindt. Dus je kan mannen verleiden zonder de aandacht van vrouwen te verliezen.
* Roger Dooley is auteur van het boek “Brainfluence”, blogger op neurosciencemarketing.com. Deze Amerikaan, expert in het toepassen van neuroscience in (online) marketing, spreekt op 8 oktober op Neuromarketing in Retail 2014.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!