Premium

‘Dit vak is veel te gevoelig voor trends en hypes’

ADCN-Jurylid Bas van de Poel over de ontwikkelingen in reclame, communicatie en design

Foto: Snapchat Spectacles

De juryleden van de ADCN Awards zagen de afgelopen maanden heel wat werk voorbij komen en weten dus precies wat er speelt in het vak. (hoofd 'Playful Research' bij Space10, het onderzoekslab van Ikea in Kopenhagen) jureert de categorie ‘design: digital/digital craft’ en vertelt wat hem opvalt dit jaar.

1. Welke ontwikkeling is je het meest bijgebleven?

'De ontwikkelingen rondom frictionless computing zijn enorm interessant. Frictionless computing verwijdert alle stappen tussen de gebruiker en de dienst. Denk aan of de .'

2. Op welke terreinen laat de branche (nog) te veel liggen?

'Dit vak is veel te gevoelig voor trends en hypes. We lopen met zijn allen bijvoorbeeld virtual reality (VR) achterna, terwijl uit verkoopcijfers blijkt dat Amazons Echo meer is verkocht dan alle VR-headsets bij elkaar opgeteld. Het is daarom opmerkelijk dat er niet meer aandacht is voor audio als nieuwe interface.'

3. Wat verwacht je specifiek in jouw categorie, qua ontwikkelingen en opvallend werk?

'Ik hoop meer werk te zien waarbij de eindgebruiker centraal staat. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk zijn er nog te veel voorbeelden waarbij de gebruiker wordt vergeten tijdens het ontwerpproces.'

4.  Wat is het mooiste voorbeeld van creativiteit van het afgelopen jaar?

'Amazon Go. De geautomatiseerde winkel van Amazon herkent wat mensen uit het schap halen en plaatst de producten vervolgens in een digitaal winkelmandje. Als klanten de winkel verlaten, wordt het totaalbedrag automatisch van je rekening afgeschreven.'

5. Wat voor campagnes kunnen anno 2017 echt niet meer?

'Campagnes in de vorm van een app. Uit recente cijfers blijkt dat de gemiddelde smartphone gebruiker 0 apps per maand download.'

ADCN Awards

De nominaties voor de ADCN Awards  Op 13 april weten we wie er met een Lamp naar huis gaat. De Nederlandse vakprijzen voor creatieve communicatie- en reclamecampagnes worden voor het eerst in meer dan twintig jaar weer uitgereikt in Theater Carré.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie