1 juli wordt daar de wet van kracht. Je kan als overheid ervoor kiezen simpelweg je burgers vertellen dat het zover is. Maar omdat het onderwerp overal toch tot stevige discussies leidt heeft het Britse National Health Service (NHS) besloten om met een 'awareness' campagne te komen.
In aanloop tot 1 juli wordt de Britten uitgelegd waarom de wet er gekomen is. En daarin staat het meeroken, secondhand smoke, centraal. De campagne bestaat uit tv-spots, print, online, direct marketing en de Go Smokefree website.
En net als in België een aantal maanden geleden (zie Adfoblog), ligt de campagne onder vuur.
De Advertising Standards Authority (de Britse Reclame Code Commissie) is gevraagd om uitspraak te doen over de tv-spots nadat 26 (!) klachten zijn ingediend.
De tv-spot 'Invisible Killer' (zie boven) zou aanzetten tot onnodige angst bij niet-rokers. Volgens de klagers is nooit het verband aangetoond tussen meeroken en de specifieke ziektes die wij allemaal kennen. Op dit moment is er nog geen uitspraak van de Watchdog. To be continued.
#0#
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!