Zweedse premier wil geen 'halfnaakte' vrouwen in reclame meer zien

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Zweedse premier wil via wetgeving grenzen stellen aan het gebruik van afbeeldingen van schaars of niet geklede vrouwen in media en advertenties als zelfregulering niets oplevert.

Hij zei dat zaterdagavond in een toespraak op het vrouwencongres van zijn sociaal-democratische partij.

De boulevardkrant beschuldigde de premier er meteen van dat hij censuur wil invoeren. Op zijn website plaatste de krant een enquête met de vraag of politici het voor het zeggen moeten krijgen als het gaat om de inhoud van media. De hoofdredacteur schreef in een commentaar op de website dat beperking van de vrijheid van drukpers niet te verenigen is met de democratische waarden van het land.

Persson vindt dat media en adverteerders vrouwen vernederen door het veelvuldig gebruik van afbeeldingen van schaars geklede vrouwen. 'Waar je in ons land ook gaat of staat zie je afbeeldingen van jonge vrouwen, bijna naakt. Dat wordt gebruikt als een aansporing om producten te verkopen. Het is vernederend.'

Zweden is trots op alles wat het gedaan heeft om de gelijkheid van man en vrouw te bevorderen, zoals betaald ouderschapsverlof voor moeders en vaders. Het land heeft ook strenge regels inzake pornografie en prostitutie. 'We hebben misschien wel de beste regels over gelijkheid van de seksen en tegelijkertijd zien we dit soort ontwikkelingen. Dan hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid om er iets aan te doen', aldus de premier, die laat onderzoeken wat de beste vorm is voor dergelijke wetgeving.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie