Op 7 april wordt in Utrecht een World Cafe georganiseerd over ons veranderende vak. Daar ben ik wel benieuwd naar. Eerder plaatste ik op LinkedIn een aantal stellingen over hoe social media het werken van de projectcommunicator verandert. Er waren twee duidelijke stromingen te zien: de éne zegt alles blijft bij het oude, '" 2.0" is alleen een nieuw 'kanaal', waar je gerichte inzet van bepaalt.
De andere stroming zegt: er verandert iets fundamenteels: we moeten onze rol herbepalen. En met die stroming ben ik het zelf meer eens, en daarom ga ik aan het World Cafe meedoen (meer informatie overigens op deze site.
In het klassieke communicatiemodel wordt uitgegaan van een zender die een bepaalde boodschap via daarvoor geselecteerde kanalen naar de doelgroep/ ontvanger verzendt (formele communicatie). De kanalen kunnen schriftelijk/ digitaal zijn of mondeling zijn van mens tot mens of groep. Daarnaast is er de informele communicatie waarbij buiten het zicht van de zender om de boodschap door anderen wordt geïnterpreteerd en verspreid, om vervolgens bij de doelgroep/ ontvanger te verschijnen. De formele media/ kanalen worden beheerd door communicatieprofessionals die de inhoud ervan kunnen bepalen.
Binnen de sociale media is de dynamiek heel anders. Er is weliswaar een basis van informatie-uitwisseling via de formele projectmedia, maar de betekenisgeving vindt plaats in discussies in de social media of daaromheen. Het bepalen van de discussie of het sturen ervan vanuit het project is een illusie. Wat wel kan: signaleren en deelnemen, maar dat laatste zal dan wel op een herkenbare manier moeten plaatsvinden. Undercoveracties vanuit het project worden doorgaans niet gewaardeerd. Gatekeeping –het proces waarin de afdeling communicatie bepaalt welk nieuws ‘fit to print is’, wordt gatewatching – een proces waarin de communicatieafdeling luistert wat er speelt en zo nodig verzamelingen van verwijzingen aanleggen naar een bepaald onderwerp. Wat betekent dat concreet?
Niemand heeft controle over de social media, de geplaatste berichten kunnen niet vooraf worden getoetst. Wel kan de betekenisgeving aan wat er op social media wordt gezegd door het project worden beïnvloed: door mee te doen, nieuwe feiten en inzichten in te brengen en door zaken te nuanceren. Het is in de veelheid van contacten ook onwaarschijnlijk en ook niet wenselijk om maar enkelen vanuit het project hieraan te laten deelnemen: een verbreding van de groep zorgt voor een snellere en betere deelname aan de diverse social media. De basis van deze deelname is er een van vertrouwen, handelend vanuit de waarden die voor het project en de organisatie gelden.
Dat vraagt nogal wat 'paradigma-shift' voor de communicatieprofessional lijkt me zo, of draaf ik nu te veel door?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!