Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. Eén kijkje in een platenkast en je weet wie iemand is. Bij het team van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company stroomt muziek door de aderen. Dus hoe leer je ons beter kennen, dan door een blik in onze digitale platenkasten? In deze editie praten we met Sophie Ultee, Studio & Project Manager bij Amp.Amsterdam. Hoewel Sophie al jaren op veel festivals en feestjes te vinden is als bezoeker, maakte ze pas écht kennis met de productionele kant van de muziekindustrie, nadat ze eind 2021 bij Amp.Amsterdam aan de slag ging.
“Ik heb lang gedaan over het samenstellen van deze playlist. Er zijn zo ontzettend veel verschillende soorten muziekstijlen en er is zoveel leuks! Bovendien hangt het van mijn bui af welke muziek ik op dat moment ga luisteren. Een definitieve lijst samenstellen was dan ook best moeilijk. Mijn eerste cd’s waren bijvoorbeeld van de Backstreet Boys, Spice Girls en No Doubt, maar toch staan zij niet tussen deze dertien liedjes die ik gekozen heb voor mijn Amp.Amsterdam playlist. Had wel gekund. Je ziet: het voelt nog steeds incompleet. ‘Sophietje’ van Johnny Lion moest er sowieso tussen staan. Er zijn wel eens mensen geweest die dat zelfs zongen toen ik mij voorstelde. Het is een heel lieflijk liedje, zo onschuldig. Het sluit aan bij mijn naam, en net als Sophietje uit het liedje, heb ik ook veel tijd in Amsterdam doorgebracht: ik heb er gewoond en werk er al jaren. Al noemt uitgerekend mijn vader mij nooit Sophie, maar Mies.
Ik lijk op mijn moeder. Zij is een groot feestbeest en met haar ging ik naar mijn eerste concerten. Zo zag ik met haar Michael Jackson in de Arena optreden, in 1997. Het moment dat hij met een raket uit het podium schoot, kan ik mij nog heel goed herinneren. Maar ook op housefeesten kan ik al zolang als ik mij kan herinneren eindeloos dansen - in plaats van naar de kroeg ging ik bijvoorbeeld graag naar Studio 80. Het liefst meng ik mij volledig in de menigte om zoveel mogelijk op te gaan in de muziek en te genieten van de sfeer. Wat ik mooi vind aan feestjes met bijvoorbeeld muzikale klassiekers of een festival als Lowlands: er komen zoveel verschillende soorten mensen, waar je misschien normaal gesproken niet dagelijks mee omgaat, maar op zo’n event komt iedereen voor de muziek. Hoe gek het ook klinkt: muziek is liefde, het verbindt. Zo’n avond is voor mij niet afgelopen zodra ik na afloop in mijn bed lig. Ik vind het heerlijk om op de bank met vrienden na te praten over de muziek, onder het genot van een goede fles wijn (of een kop thee) en lekker eten.
Voordat ik bij Amp.Amsterdam kwam, werkte ik als content producer bij TBWA. Daar zag ik dat in de reclamewereld vaak pas in een later stadium werd nagedacht over de muziek voor een commercial of korte film. Dat veranderde steeds meer: het belang van muziek werd steeds groter. Ook werd er steeds vaker muziek gecomponeerd in plaats van afgekocht. Nu ik als Studio & Project Manager aan de andere kant zit, zie ik hoeveel werk en vakmanschap er achter het toevoegen van geluid/muziek zit. Een kleine aanpassing in het beeld, kan soms grote gevolgen hebben voor het geluid. Achter een commercial van 15/30 seconden schuilt soms wel weken werk. Naast dat ik veel leer in deze functie en het een heel leuk team vind, heb ik ook een grote waardering gekregen voor het vakmanschap van mijn collega’s.”
Beluister al Sophie's favoriete nummers:
Op de hoogte blijven over nieuwe muziek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Meer weten over wat muziek & geluid kunnen beteken voor jouw merk? Mail dan naar Maurice
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!