Dat meldt Telegraaf Media Groep (TMG) in een trading update. Het boekjaar 2015 sluit het concern af met een negatief resultaat, ‘conform de eerder gecommuniceerde verwachtingen’.
Dit wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de lasten van reorganisaties, afboekingen voorzien op activa vanwege aangekondigde maatregelen en gerapporteerde ontwikkelingen.
De daling in opbrengsten wordt met name veroorzaakt door dalende advertentieopbrengsten bij zowel de print- als radioactiviteiten. Als het gaat om de radioactiviteiten is op 21 december 2015 de ministeriële regeling met betrekking tot de verruiming van de eigendomsbeperkingen van de landelijke FM-frequenties commerciële radio gepubliceerd. TMG bestudeert momenteel de mogelijkheden die dit besluit biedt.
Veranderingen
TMG meldt verder dat het goede voortgang boekt met de eerder aangekondigde veranderingen. ‘De versnelde digitalisering van producten en diensten en de ontwikkeling van extensies van merken lopen op schema. Aanpassingen in de organisatie leiden tot een slagvaardiger, flexibeler en sterk bedrijf dat zich met vertrouwen richt op 2016.’
In december is de reorganisatie van de redactie van dagblad De Telegraaf aangekondigd om kostenreductie te realiseren en een kwaliteitsslag te maken. Eerder werd de rest van de organisatie van TMG Landelijke Media ingericht op het versterken van de hoofdmerken.
De aangepaste organisatie van Holland Media Combinatie richt zich inmiddels volledig op het versterken van haar hoofdmerken in de kernregio’s en op het ontplooien van hyperlokale initiatieven. Parallel worden de drukactiviteiten van TMG teruggebracht van 10 naar 4 drukpersen, met op termijn sluiting van de vestiging in Alkmaar. Deze reorganisatie is in de eerste helft van 2016 volledig gerealiseerd.
Komend jaar gaat TMG de al eerder gepresenteerde 24/7 strategie verder vormgeven en de daarbij behorende plannen voor nieuwe concepten en platformen nader invullen. ‘Hierbij staat de continue en steeds veranderende informatiebehoefte van de consument centraal.’ TMG maakt daarbij een beweging van het aanbieden van ‘general interest’ content via één centraal platform naar ‘special interest’ informatie via haar hoofdmerken, via die kanalen en op die momenten die de consument zelf kiest.
TMG publiceert haar jaarcijfers op 9 maart 2016.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!