PwC's wedergeboorte

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Even reclame maken voor een ander weblog: van Ewoud Sanders op de site van NRC Handelsblad. Hij verbaast zich in zijn blog terecht over de naamsoperatie van dit internationale accountantskantoor. Sanders: "Belangrijkste reden voor de naamsverandering was dat PricewaterhouseCoopers in sommige landen werd afgekort tot PwC, terwijl in andere landen de volledige naam werd gebruikt. En dat is onhandig als je internationaal één ‘merkbelofte’, zoals dit in het jargon heet, wilt neerzetten. Het kernteam heeft, na veel ruggespraak, een verklaring opgesteld die nu wereldwijd door alle vestigingen van PwC is omarmd. Kort samengevat komt die beginselverklaring hierop neer: de wereld verandert snel, steeds meer klanten worden beoordeeld „op basis van de waarde die zij creëren”, het is lastiger geworden om die waarde te vinden en te beoordelen, maar daar kun je dus PwC voor inhuren."

Het is leuk om te zien op de van PwC hoe deze toch niet al te schokkende naamswijziging, die eigenlijk dus geen naamswijziging is, want al lang werd gebruikt, wordt opgeklopt tot Een Grote Gebeurtenis: "We veranderen ons merk om onze ambitie te verwezenlijken". "We begrijpen dat waarde voor iedereen een verschillende betekenis heeft. Dat kan te maken hebben met financiële zaken, met reputatie, met milieu en vele andere dingen." De hele operatie kost de accountant al met al miljoenen euro's.
Op de blog van Sanders is ruim dertig keer gereageerd. Het biedt een mooi staaltje hoe dit soort operaties beoordeeld wordt door niet direct betrokkenen: "Die tonnen verslindende naamswisseling wordt er met enige arrogantie bij ons ingeramd."

Zelf zou ik geadviseerd hebben een dergelijke naam/logo-wijziging zo onopvallend mogelijk en geleidelijk aan door te voeren, en aan de hele operatie zo min mogelijk ruchtbaarheid te geven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie